Ympäristö

Yhdysvaltalaistutkimus: Ilmastoskeptikot saavat mediassa huomiota tutkijoita enemmän

Tutkijat arvioivat, että ilmastonmuutoksen kieltäjät ovat saavuttaneet jalansijaa sekä poliitikkojen että tiedeyhteisön keskuudessa.
Kari Salonen
Tutkimuksessa vertailtiin 386 ilmastotutkijan ja 386 ilmastoskeptikon digitaalista jalanjälkeä noin 200 000 tiedejulkaisussa ja noin 100 000 englanninkielisessä digitaalisen tai painetun median ilmastonmuutosta käsittelevässä artikkelissa.

Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan ihmiset, jotka eivät usko ilmastonmuutokseen, ovat saaneet 2000-luvulla johtavia ilmastotutkijoita enemmän kansainvälistä mediahuomiota.

Tutkimuksen mukaan ihmiset, jotka eivät usko ilmastonmuutokseen, ovat saaneet lähes 50 prosenttia enemmän mediahuomiota kuin arvostetut ilmastotutkijat. Tutkijat arvioivatkin, että ilmastonmuutoksen kieltäjät ovat saavuttaneet jalansijaa sekä poliitikkojen että tiedeyhteisön keskuudessa.

Ilmastotutkijoita enemmän mediahuomiota ilmastonmuutoksen kieltäjille herui myös niin sanotuissa laatulehdissä, kuten The New York Timesissä, The Guardianissa ja The Wall Street Journal. Tosin näissä lehdissä ilmastoskeptikkojen saama huomio oli noin prosentin ilmastotutkijoiden saamaa huomiota suurempi.

Tutkimuksessa vertailtiin 386 ilmastotutkijan ja 386 ilmastoskeptikon digitaalista jalanjälkeä noin 200 000 tiedejulkaisussa ja noin 100 000 englanninkielisessä digitaalisen tai painetun median ilmastonmuutosta käsittelevässä artikkelissa. Siihen oli valittu mukaan vuosien 2000 ja 2016 välillä julkaistuja artikkeleita sekä blogitekstejä.

Mediahuomiota käsittelevä tutkimus on julkaistu Nature Communications -tiedejulkaisussa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Sokerilimun lipittäminen ei kannata – tutkimus: Vaihda se kahviin tai teehen, niin vähennät diabetesriskiäsi

Kysely: Ilmastonmuutos painaa lasten mieltä – eivät tiedä, millaisessa maailmassa aikuistuvat

Sitran kyselytutkimus: ilmastonmuutos herättää suomalaisissa yleisimmin kiinnostuksen tunteen – myönteiset tunteet lisäävät ihmisten aktiivisuutta ongelman edessä