Ympäristö

Kauppaketju kehittää laskurin avuksi kulutustottumusten kehittämiseen – "Ruokaostosten hiilijalanjälkimittari on meiltä paljon toivottu palvelu"

K-ryhmä tuo asiakkaidensa käyttöön mittarin, joka kertoo ruokaostosten hiilijalanjäljen.
Hanna Linnove
K-ryhmä ja Luonnonvarakeskus toteuttavat ruokaostosten hiilijalanjälkimittarin. Arkistokuva.

K-ryhmä toteuttaa hiilijalanjälkimittarin yhdessä Luonnonvarakeskuksen (Luken) kanssa.

Nykyisellään K-Ostokset auttaa asiakkaita seuraamaan ostostensa kotimaisuustasoa.

K-ryhmän tutkimusten mukaan myös asiakkaat kaipaavat tukea ilmastoystävällisten valintojen tekemiseen ruokakaupassa.

"Ruokaostosten hiilijalanjälkimittari on meiltä paljon toivottu palvelu. Haluamme auttaa asiakkaitamme tekemään arvojensa mukaisia ja vastuullisia valintoja. Jo tällä hetkellä K-Ostokset tarjoaa mahdollisuuden ostosten kotimaisuustason tarkkailuun ja antaa vinkkejä kotimaisten tuotteiden valitsemiseen", kertoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.

Hiilijalanjälkimittari perustuu Luken tuottamiin ilmastovaikutusarvioihin. Mittari arvioi hiilijalanjäljen 40:lle K-ruokakauppojen suosituimmalle tuoteryhmälle kuten maidolle, leivälle, naudanlihalle ja juureksille. Ilmastovaikutusarviot perustuvat aiempiin tutkimuksiin sekä muuhun tieteelliseen aineistoon kuten uusimpaan tieteelliseen kirjallisuuteen ja tietopankkeihin.

"Mittari ei kerro jokaisen yksittäisen tuotteen hiilijalanjälkeä, mutta tuoteryhmätasoisesta tiedosta on apua ihmisille, jotka haluavat tehdä ilmaston kannalta vastuullisia valintoja. Monet yritykset arvioivat tuotteidensa ilmastovaikutuksia, mutta vielä emme ole tilanteessa, jossa luotettavaa tuote- ja brändikohtaista tietoa olisi kattavasti ja vertailtavasti saatavilla kaikista mahdollisista tuotteista", taustoittaa erikoistutkija Merja Saarinen Lukesta.

K-Ostokset on työkalu ostosten seuraamiseen ja niiden vaikutusten ymmärtämiseen

Ensimmäinen versio hiilijalanjälkimittarista julkaistaan asiakkaiden käyttöön K-Ostokset-palvelussa vielä loppuvuoden aikana. Tämän jälkeen mittaria täydennetään, ja sitä kehitetään käytettävissä olevan tiedon tarkentumisen myötä esimerkiksi kotimaisten tuotteiden ilmastovaikutusten osalta.

K-Ostokset on datapohjainen palvelu, joka näyttää Plussa-asiakkaille heidän K-ruokakaupoista tekemänsä ostokset ja auttaa ymmärtämään niiden vaikutuksia. Jo nyt palvelu näyttää asiakkaalle hänen ruokaostostensa kotimaisuustason ja tekee ehdotuksia tuotteista, joilla ostoskorin kotimaisuutta voi kasvattaa.

"Jo pelkästään tiedot ostoksista paljastavat paljon siitä, mikä vaikutus kulutustottumuksilla on omaan hyvinvointiin tai vaikkapa ilmastoon", sanoo K-ryhmän asiakastiedosta vastaava johtaja Minna Vakkilainen.

K-ryhmä on sitoutunut kansainvälisten ilmastokokousten tavoitteisiin ja asettanut päästötavoitteet sekä omalle toiminnalleen että toimitusketjulleen.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Vain noin 10 viljatilaa 15 000:sta saa K-ryhmän ja Vaasanin Tuottajalle kiitos -rahoja

Myös Atria-possulle mitattu hiilijalanjälki: Soijattomuus näkyy muuta Eurooppaa alempina päästöinä

VTT laski: Kilo rypsiporsasta tuottaa 3,3 kilon hiilidioksidipäästöt