Ympäristö

Tukkujen ja keskusliikkeiden juhlapuheet kotimaiseen kalaan liittyen eivät kohtaa tekoja – kotimaisen kuhan kalastajahinta romahti 30 prosenttia ja tiskille nostetaan virolaista kuhaa

Ei ihme, jos pyydetyllä kotimaisella kalalla on kalliin elintarvikkeen maine ja samalla valitetaan, ettei kalaa edes löydy tiskistä, kun kaupan katteet ovat 30–60 prosenttia sisäänostohinnasta, tiedottaa Sisävesiammattikalastajaliitto.
Markku Vuorikari
Suomen markkinoille on tuotu runsaasti ulkomailta kuhaa ja kuhafilettä, joka kilpailee kotimaisen kuhan kanssa rajallisilla markkinoilla hinnalla.

Syksy on Suomen kaupallisille kalastajille vuoden merkittävin sesonki. Nyt kalastajat ovat joutuneet vaikeaan tilanteeseen, sillä Suomen markkinoille on tuotu runsaasti kuhaa ja kuhafilettä ulkomailta, esimerkiksi Virosta.

"Ulkomainen kuha kilpailee kotimaisen kuhan kanssa rajallisilla markkinoilla hinnalla. Myös siian ja muikun tukkuhinnat ovat jälleen romahtaneet juuri sesongin alussa", tiedottaa Suomen Sisävesiammattikalastajaliitto.

On toki normaalia markkinataloutta, että hinta hieman alentuu kun tarjonta lisääntyy, kirjoittaa liiton puheenjohtaja Juha Piilola tiedotteessa.

"Mutta nyt esimerkiksi kuhan hinnan osalta äkillinen noin 30 prosentin hinnan romahdus yhdessä yössä, on liian raju pudotus, jota ei kalastusyritysten talous kestä."

Piilola huomauttaa, että samaan aikaan, kun kalastajahintaa pudotetaan ja kalastajien kulut kasvavat, kalan hinta ei kuitenkaan alene kuluttajille kaupoissa.

"Vain kauppojen ja tukkuliikkeiden katteet paranevat. Onko reilua kotimaista tuottajaa kohtaan, että se joka tekee eniten suurimmalla pääomakululla ja työpanoksella, saa vähiten?"

Kuluttajien ja kauppojen keskusliikkeiden päätökset perustuvat nykyisin lähinnä hintaan, eli ostetaan sitä mitä halvimmalla saadaan, riippumatta siitä, mistä tuote on peräisin.

"Kotimaisen luonnonkalan puolesta kuitenkin puhutaan ja kampanjoidaan. Se on kiistattomasti ekologista ja ympäristöystävällistä, puhuttiinpa hiilijalanjäljestä tai ravinteista. Mutta teot ja puheet eivät kohtaa."

Kun tukkuliikkeet jälleen alentavat tuottajahintaa ja valittavat ylitarjontaa, voisi kuvitella että kauppojen tiskit notkuisivat halpaa kotimaista luonnonkalaa. Näin ei kuitenkaan ole. Mutta miksi?", kysee Piilola.

Hän taustoittaa asiaa ja sanoo, että kaupat eivät useinkaan halua ottaa edes tarjolle pyydettyä luonnonkalaa, jos tiskissä on kampanjalohta. Kaupassa pelätään hävikkiä valikoiman kasvaessa.

Piilolan mukaan kauppojen katteet ovat pääsääntöisesti yli 30 prosenttia, mutta on ihan normaalia, että kate on 50–60 prosenttia sisäänostohinnasta.

"Ei ihme, jos pyydetyllä kotimaisella kalalla on kalliin elintarvikkeen maine ja samalla valitetaan, ettei kalaa edes löydy tiskistä."

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Muikku ja kuha sisävesien arvokkaimmat lajit ammattikalastajille

Lisää kotimaista kalaa pöytään

Pro Kala ry: Kotimainen kala sätkisi työllisyyden nousuun