Ympäristö

Asiantuntijat kertovat: 5 lajia, joita voit harrastaa luonnossa

Yksi elämä -tempaus esittelee luonnossa liikkumista hyödyntäviä liikuntalajeja.
Kari Salonen
Luonnossa liikkuminen auttaa pysymään terveenä.

Sydänliiton, Aivoliiton ja Diabetesliiton asiantuntijat esittelevät viittä eri luontoliikunnan lajia, osana Yksi elämä -terveystalkoita.

Ehdotetut lajit ovat maastopyöräily, suunnistus, laiturijooga, järvihölkkä ja puistopötkötys.

Asiantuntijat pitävät luontoa hyvänä ympäristönä liikuntaharrastuksille. Lyhyilläkin luontoretkillä on tutkimusten mukaan myönteinen vaikutus terveyteen: verenpaineen aleneminen, sydämensykkeen tasoittuminen ja unenlaadun paraneminen. Lisäksi luonnossa liikkuminen auttaa selvittämään päätä ja laukaisemaan stressiä.

Terveystalkoiden projektisihteeri Ilpo Mikonmäki suosittelee lajiksi maastopyöräilyä, jota on itsekin harrastanut jo vuosien ajan. Hänen mukaansa kyseessä on monipuolinen laji, jossa adrenaliini virtaa ja jota voi harrastaa useilla eri tavoilla.

"Joku pitää pitkistä maratoneista, toinen teknisesti haastavasta alamäkipyöräilystä ja kolmas nautiskelee lähipoluista omaan tahtiinsa. Jokamiehenoikeuksien ja kaupunkien kattavien polkuverkostojen ansiosta se on useimmille suomalaisille aitoa lähiliikuntaa", Mikonmäki hehkuttaa.

Mikonmäki suosittelee pyöräilyä ryhmässä, jolloin ajotekniikan opettelu helpottuu.

Diabetesliiton projektisuunnittelija Margit Eerola suosittelee laiturijoogaa.

"Meille suomalaisille laiturilla suoritettu liikunta on helppo toteuttaa mökillä tai kotiseudulla. Jooga avoimen veden äärellä luo sinulle ainutlaatuisen yhteyden luonnon kanssa. Järven tai meren tuoksu, aaltojen kohina ja luonnon liike vievät mennessään. Liikkeen harmonia tasoittaa sydämen sykettä ja pieni ponnistelu lämmittää kehoa", hän kuvailee.

Eerolan mukaan laiturijoogan suurin anti on mielen ja kehon rentoutuminen. Hän painottaakin rauhallisuutta joogan olennaisena osana.

Sydänliiton liikunta-asiantuntija Annukka Alapappila suosittelee järvihölkkää ratkaisuksi hellepäivien kuumuuteen, jolloin tavanomainen hölkkä on haasteellista.

"Järvihölkkä eli vesijuoksu luonnonvesissä on helppo ja tehokas liikuntamuoto. Tarvitset itsellesi vain vesijuoksuvyön, ja sen jälkeen kaikki vesistöt ovat käytettävissäsi mihin kellonaikaan tahansa" hän kertoo.

Alapappilan mukaan aloittelevan vesijuoksijan kannattaa aluksi olla pitämättä liikaa vauhtia ja keskittyä tekniikkaan. Samalla hän painottaa lajin sosiaalista puolta.

"Ota ystävä mukaan, sillä järvihölkkä on myös loistava tapa vaihtaa viime aikojen kuulumiset ja ihailla yhdessä ääneen ympäröiviä maisemia."

Sydänliiton terveysjohtaja Marjaana Lahti-Koski suosittelee suunnistusta, sillä se työstää sekä aivoja että lihaksia. Hän kehottaa kokeilemaan suunnistusseurojen eri puolilla maata järjestämiä kuntorasteja.

"Suunnistus sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille, ja sitä voi harrastaa yksin, kavereiden tai koko perheen kanssa. Luonnossa voi edetä täysin omaan tahtiin: rauhallisesti kävellen tai kellon kanssa kilvoitellen. Karttaa lukiessa ja rastilta rastille edetessä muu unohtuu etkä edes huomaa jalkojesi tekevän työtä jatkuvasti", hän kehuu.

"Suunnistus tarjoaa haastetta myös aivoille ja antaa onnistumisen elämyksiä uuden oppimisesta: taidot kompassin käyttöön, kartan lukemiseen ja suunnistusmaaston hahmottamiseen karttuvat pikku hiljaa."

Aivoliiton liikuntasuunnittelija Virpi Lumimäen mukaan toisinaan pelkkä ulkoilmassa rentoutuminen voi olla terveydelle hyväksi. Tähän hän ehdottaa puistopötkötystä.

"Puistopötkötys on loistava laji, kun haluat virkistää mieltäsi ja antaa päällesi mahdollisuuden tyhjentyä arkisista asioista. Pakkaa mukaasi eväsherkut joko itsellesi tai muutamalle muullekin ja suuntaa puistoon. Pötkötä nurmikolla, havainnoi luonnon ääniä ja värejä ja seuraa sinua ympäröivää elämää", hän avaa.

Lumimäen mukaan lajissa olennaista on valita senhetkiseen tunnelmaan sopiva miljöö.

"Keskity hetkeen. Pistä puhelin äänettömälle ja piiloon itseltäsi."

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ethän mokaa kuntoremonttiasi? Ravitsemusterapeutti kertoo, kuinka kuntoremontti onnistuu todennäköisimmin

Syysvärit syvenevät lukijoiden upeissa kuvissa

Aarre: Kalevalaisessa jäsenkorjauksessa hoito alkaa jaloista – Miksi rakentaa kattoa, jos perustukset ovat huonot?