Ympäristö

Puutarhan puurtaja: älä riuhdo – selkäsi kiittää

Hyödynnä Selkäliiton vinkit, niin kykenet puutarhaan vielä huomennakin.
Hanna Lensu
Haravoidessa kannattaa käyttää kehon molempia puolia.

Kevään puutarhatyöt ovat mainiota hyötyliikuntaa, mutta liian innokas urakointi voi kostautua selkäkipuna.

Selkäliitto ry listasi kuusi vinkkiä, joiden avulla selän rasitusta voi välttää. Lisäksi liitto suosittelee alkulämmittelyä ennen töihin ryhtymistä. Sopivat ohjeet tähän löytyvät esimerkiksi Jumppakissan taukojumpasta.

Selkäliiton vinkit puutarhatöihin

1. Haravoidessa vältä riuhtomista ja käytä koko vartaloa jaloista ja lonkista saakka. Vaihda välillä toinen jalka eteen ja käytä kehon molempia puolia. Venytä välillä.

2. Rikkaruohoja kitkiessä ja kasveja istuttaessa polvistu pehmeälle alustalle tai ole toispolviseisonnassa. Voit myös helpottaa asentoa istumalla matalalla jakkaralla tai käyttämällä pöytää istutusapuna.

3. Kaivaessa ja lapioidessa kyykisty koukistamalla polvia ja lonkkia. Nosta maata pitämällä toisella kädellä kiinni lapion varren alaosasta. Siirrä jalkojasi siten, että pystyt laskemaan kuorman lähellä vartaloa haluamaasi paikkaan. Vältä vartalon kiertämistä raskaita lapiollisia nostaessasi, sillä se kuormittaa välilevyjä.

4. Nostaessa ja kantaessa käytä jalkalihaksia. On parempi kantaa kahta pienempää ämpäriä tai multasäkkiä, ja multareissuja voi tehdä useampia.

5. Leikatessa pensaita ja oksia tai muissa kurottelua vaativissa töissä käytä tarvittaessa tikkaita ja pitkävartisia apuvälineitä. Ota jaloilla tukeva asento, jolloin saat koko vartalon töihin.

6. Muista tauot. Malta pitää taukoja ja jaa töitä useammalle päivälle. Selkä pitää vaihtelevasta tekemisestä ja työn tauottamisesta.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Selkäliitto vinkkaa: Näin säästät selkääsi renkaiden vaihdossa

Ikämiessarjan kehonrakentaja: "Ostan joka vuosi 10 prosenttia metsää lisää"

Ummetusta, väsymystä, palautumisongelmia? Kehon saa kuntoon näillä keinoilla