Ympäristö

Vanha talvirengas voi pettää

Kelvolliselta näyttävä talvirengas voi yllättää autoilijan, sillä renkaan ominaisuudet vanhenevat. Joka vuosi noin 30 kuolonkolarissa on taustalla heikot renkaat.
Kari Salonen
Vanhat talvirenkaat voivat kovettua käyttökelvottomiksi.

Talvirenkaat kannattaa tarkistaa huolella ennen kuin vaihtaa ne auton alle. Urien puolesta lähes ajamattomalta vaikuttava talvirengas saattaa olla vanhentunut kelvottomaksi.

Rengasvalmistajien mukaan aktiivisessa ajossa ollutta, yli kuusi vuotta vanhaa rengasta ei kannata enää käyttää. Ajamaton, varastossa seisotettu rengaskin on tullut tiensä päähän, jos se on yli kymmenen vuotta vanha.

Vaikka rengas olisi vielä muuten priimakunnossa, sen kumiseos on jo kovettunut, mikä vaikuttaa pitoon. Vanhojen nastarenkaiden pitoon vaikuttaa myös nastojen kuluminen ja irtoaminen.

Renkaiden heikko kunto on mukana noin 30 kuolonkolarissa joka vuosi.

Yksi vääntö käydään kitka- ja nastarenkaiden välillä. Nastoja syytetään asfaltin kuluttamisesta ja katupölystä. Toisaalta niitä voi puolustaa ajoturvallisuudella.

On huomattava, että nastarenkaidenkin välillä on melkoisia eroja.

Tekniikan Maailman talvirengastestissä 50 kilometrin tuntivauhdista jäällä tehdyssä jarrutuksessa parhaan ja heikoimman nastarenkaan ero jarrutusmatkassa oli 18 metriä.

Heikoimpaan kitkarenkaaseen ero venyi 24 metriin. Se tarkoittaa kuutta auton mittaa.

Vanhoilla ja kuluneilla talvirenkailla ero kasvaisi vielä suuremmaksi. Se lisää peräänajon riskiä.

Lue lisää

Renkaisiin liittyvät kuolonkolarit ovat vähentyneet viime vuosina

Tulossa jälleen liukasta – ovatko autosi renkaat kunnossa?

Pitäisikö valita alle nastat vai kitkat? Asiantuntijat vastaavat viiteen yleiseen väitteeseen talvirenkaiden valinnasta

Osa autoilijoista vaihtaa autoon ensin vanhat kesärenkaat – uudet otetaan käyttöön, kun asfaltti tasoittuu