Kotimaa

Autoja hajoaa ja maitotila jäi vaille polttoainetta surkeiden teiden takia – "Sorateiden perusparannuksiin pitää löytyä rahaa"

Teiden huono kunto vaikeuttaa tilanpitoa ja työssäkäyntiä Mankilan kylällä Pohjois-Pohjanmaalla. Kelirikko on tänä keväänä poikkeuksellisen hankala.
Kai Tirkkonen
Tuukka Kivioja ja Alpo Konola päivittelevät Nevalankankaantien kuoppia ja pehmeitä reunoja.

"Kesällä tie on kuin vanhanaikainen pyykkilauta ja pöllyää kilometrikaupalla. Talvella tie on liukas tai niin myöhään aurattu, että saa pelätä henkensä puolesta", kaksi vuotta sitten Siikalatvan Mankilan kylään muuttanut Minna Väisänen kuvailee.

"Nyt kelirikkoaikana tietä voi ajaa noin kahtakymppiä, jotta auto pysyy tiellä."

Kuvailu osoittautuu varsin osuvaksi, kun saavumme kuvaajan kanssa Mankilaan tapaamaan tienhoitoon kyllästyneitä kyläläisiä.

Yleisrajoitus 80 kilometriä tunnissa hieman huvittaa, kun parhaimmillakaan tieosuuksilla ei uskalla ajaa yli neljääkymppiä.

Väisänen kertoo, että hänen autostaan on kahdesti hajonnut rengas ja kahdesti tippunut pohjapanssari.

"Onko tämä asiallista tienhoitoa", hän kysyy. Väisänen käy töissä Rantsilassa ja Pulkkilassa, joten hän käyttää teitä lähes päivittäin.

Nevalankankaantien varressa maitotilaa veljensä kanssa pyörittävä Tuukka Kivioja kertoo, että huono tien kunto rasittaa myös elinkeinon harjoittamista.

"Säiliöauto ei suostunut tuomaan tilalle polttoainetta, koska tielle on asetettu painorajoitus", Kivioja toteaa.

Kiviojien on tarkoitus laajentaa maitotilaa ensi vuonna. Rakennusprojekti vaatii runsaasti raskasta liikennettä, minkä vuoksi tien pitäisi olla ajettavassa kunnossa.

Eläkkeellä oleva entinen maidontuottaja Alpo Konola kertoo, että tienhoito on aina ollut murheenkryyni Mankilassa, mutta tänä keväänä tiet ovat olleet huonommassa kunnossa kuin koskaan aiemmin.

Konola pelkää, että pelastustoimen vasteajatkin paukkuvat teiden kunnon vuoksi.

"Sorateiden perusparannuksiin pitää löytyä rahaa", hän painottaa.

Rantsilan alueen palotarkastaja Seppo Arola Jokilaaksojen pelastuslaitokselta vahvistaa, että hälytysajoneuvojen pitää ajaa Mankilan teillä tavallista varovaisemmin varsinkin keväisin.

"Raskaampi auto voi kellahtaa nurin, jos tienreuna pettää."

Arolan mukaan ongelma on yleinen muuallakin. Kun routa sulaa, tiet pehmenevät.

"Mennään sitä vauhtia mitä päästään", hän kommentoi.

Teiden kunnossapidon suunnittelusta vastaava yksikön päällikkö Risto Leppänen Pohjois-Pohjanmaan elykeskuksesta toteaa, että tänä keväänä on ollut poikkeuksellisen hankala kelirikko.

Syksy oli märkä ja keväällä tuli nopeasti lauha keli.

Leppänen vakuuttaa, että kevätkunnostukset alkavat hetki kelirikon jälkeen, kun isolla kalustolla pääsee paikalle. Täsmäkorjauksia on myös luvassa.

Leppäsen mukaan nykyrahoituksella ollaan kaukana siitä, että kaikki soratiet saataisiin kuntoon.

"Korjausvelkaa on koko alemmalla tieverkolla. Myös päällystetyille teille on jouduttu laittamaan painorajoituksia."

Leppäsen mukaan palautetta tulee koko maakunnasta.

Kai Tirkkonen
Mankilan kylän kohdalla tiet ovat kovin kuoppaisia. Kuvassa Kalervo Nordström.
Lue lisää

Tiet särkyvät alkukesällä mystisesti – tien keskellä kasvava heinä ei aiheuta ongelmia, kunnes alueella on nähty tukkirekka

Lapin soratiestöllä vaikein kelirikko vuosiin – 12 tonnin painorajoituksia on asetettu yli 1 000 tiekilometrille, joista 730 kilometriä on sorateillä

Miten Destia ja YIT aikovat selvitä tulevasta talvesta?

Mehiläishoitaja tyrmää puistoista löytyvät kimalaisbaarit: "Jos hunajan joukossa on sokeriliuosta, niin se voidaan pahimmassa tapauksessa tulkita elintarvikeväärennökseksi"