Maatalous

Suomen ensimmäinen lannan voimalla ajava maitoauto käy täyttämässä tankin Vuorenmaan tilalla: "Sekä ympäristö että kukkaro kiittävät"

"Meistä on hienoa olla mukana ketjussa, joka konkreettisesti pienentää päästöjä siellä, missä liikumme, asumme ja hengitämme”, kuljetusliikkeen edustaja sanoo.
Valio / Tuovi Pulkkanen
Maitoa isoon tankkiin ja biokaasua pienempään. Kuljetusliike H. Vähäahon uusi biokaasulla kulkeva maitoauto kävi maanantaina Vuorenmaan maitotilalla Haapavedellä.

Vuorenmaan maitotilalla Haapavedellä tehdään kiertotalouden historiaa. Suomen ensimmäinen lannan voimalla ajava maitoauto käy tilalla ottamassa tankin täyteen uusiutuvaa biokaasua.

Vuorenmaan 180 lehmää tuottavat maitoa Valion Haapaveden meijeriin, jossa siitä valmistetaan Oltermanni-juustoa.

Tilan lehmien lannasta on jo vuosien ajan tehty omassa biokaasulaitoksessa sähkö- ja lämpöenergiaa tilan omiin tarpeisiin.

”Vuorenmaan tilan biokaasulaitos tuottaa nyt noin 1 900 megawattituntia biokaasua vuodessa", kertoo Janne Vuorenmaa, joka pyörittää tilaa veljensä ja perheensä kanssa.

Laitteiston uudistamisen yhteydessä Vuorenmaat päättivät laajentaa laitosta ja alkaa tuottaa kaasua myös liikenteeseen.

"Läheisellä Haapaveden meijerillä käyvä maitoauto tankkaa meillä samalla, kun hakee tilalta maitoa. Jatkossa Virtalan tien varressa olevalta tankkausasemalta saa biokaasua myös yksityisautoihin”, Vuorenmaa kertoo.

Aluksi kaasusta vajaa puolet jalostetaan liikenteeseen sopivaksi biometaaniksi. Jos kaikki kaasu menisi maitoauton tankkiin, sillä ajaisi yli 350 000 kilometriä vuodessa.

Henkilöautoihin kaasua riittää tässä vaiheessa rajallisesti. Jalostuskapasiteettia voidaan jatkossa kasvattaa kysynnän mukaan.

Janne Vuorenmaa toteaa, että biokaasulaitos on osa maatilan normaalia ravinnekiertoa.

"Biokaasuprosessissa lannan ravinteet muuttuvat pelloilla paremmin liukenevaan muotoon. Kun ostolannoitteita tarvitaan vähemmän, sekä ympäristö että kukkaro kiittävät. Myös tilan energiaomavaraisuus paranee."

Polttoaineen myynti tilalta ulos taas tuo uusia liiketoimintamahdollisuuksia, Vuorenmaa sanoo.

”Vuorenmaan maitotila on hieno esimerkki siitä, miten suomalaiset maanviljelijät ratkovat yhdessä paikallisten yrittäjien kanssa ympäristö- ja ilmastohaasteita”, Valion kuljetuskalustosta vastaava kehityspäällikkö Petteri Tahvanainen sanoo.

”Biokaasun käytöllä voidaan vähentää jopa 85 prosenttia polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä verrattuna dieseliin, jolla maidon keräilyautot ja jakeluautot kulkevat. Samalla maitotilan oma hiilijalanjälki pienenee merkittävästi, laskentatavasta riippuen neljäs- tai viidesosan verran”, Tahvanainen toteaa.

Maito haetaan tilalta kuljetusliike H. Vähäaho Oy:n uudella maitoautolla.

”Kun projekti noin vuosi sitten lähti liikkeelle, olimme heti positiivisen innostuneita," Sami Vähäaho kertoo.

Hänen mukaansa yllätyksiä ei ole tullut, vaan kaikki on toiminut suunnitellusti niin tankkausten kuin auton osalta.

"Vaikka joskus kuulee sanottavan, ettei tällä teolla maailmaa vielä pelasteta, on meistä hienoa olla mukana ketjussa, joka konkreettisesti pienentää päästöjä siellä, missä liikumme, asumme ja hengitämme”, Vähäaho toteaa.

Myös biokaasulaitoksen ja biometaanin jalostus- ja tankkausaseman valmistaja ja toimittaja on omalta paikkakunnalta, haapavetinen Demeca Oy.

”Olemme kehittäneet biometaanin jalostusyksikköä jo pitkään ja testanneet erilaisia teknisiä ratkaisuja. Nyt maitoauto tankkaa joka päivä tilalla ja laitteisto toimii hyvin”, Demecan myyntijohtaja Sami Vinkki kertoo.

Kun lannasta tehdään biokaasua, lannan lannoitearvo paranee ja haju poistuu.

Biokaasulaitoksessa käsiteltävän lannan sekaan voi lisätä muitakin aineksia, kuten nurmea tai pilaantumaan päässyttä rehua. Seos pumpataan biokaasureaktoriin, jossa se hajoaa hapettomissa olosuhteissa. Kaasu nousee reaktorin yläosaan, josta se otetaan talteen ja puhdistetaan käyttöä varten.

Biokaasulaitokselta saatava lanta-aines voidaan erotella kuiva- ja nestejakeisiin. Ravinteita sisältävä neste käytetään peltojen lannoitukseen. Kuivajaetta voi peltojen lannoittamisen lisäksi käyttää myös lehmien makuupaikoilla kuivikkeena turpeen tai sahanpurujen sijaan.

Valio / Tuovi Pulkkanen
Janne Vuorenmaa toteaa, että biokaasulaitos on osa maatilan normaalia ravinnekiertoa.
Lue lisää

Valion Nivalan biokaasulaitoksen paikkaa arvioidaan uudelleen

Ensimmäinen biokaasua käyttävä maitoauto pääsee liikenteeseen: "Haluamme pitää auton ajossa vuorokauden ja viikon ympäri"

Valion lantaprojekti nytkähti eteenpäin: Nivalan biokaasulaitos sai 2,9 miljoonaa euroa tukea

Valion uusi jakeluauto kuljettaa tavaraa kauppoihin yhtiön omien jätteiden voimalla