Suomalainen Maaseutu

Mikä onkaan #manutpellolla? – maaseutunuoret lähtivät instagramiin

Keski-Pohjanmaan maaseutunuorten alkuun laittama valtakunnallinen kampanja tekee maataloutta tutuksi kuluttajille.
Arto Takalampi
Maidontuottaja Antti Tyynelä (vas.) ja maaseutunuorten asiamies Niko Hyppönen ovat #manutpellossa-kampanjan ideanikkareita. Kampanjan ensiaskeleet ovat olleen vauhdikkaita ja maaseutunuoret ovat lähteneet innostuneesti mukaan.

Jutuntekopäivä Tyynelän tilalla Vetelin Patanassa Keski-Pohjanmaalla on harmaan sateinen eli ei paras mahdollinen esittelypäivä maaseutunuorten Instagram-kampanjalle. Mutta se ei haittaa, päinvastoin.

”Tämäkin kertoo osaltaan konkreettisesti, miten olosuhteet vaihtelevat kasvukauden aikana ja eri puolilla maata, ja millaisissa olosuhteissa me töitä teemme”, sanoo maidontuottaja Antti Tyynelä konehallin suojassa.

MTK:n maaseutunuorten valiokunnassa toimiva Tyynelä oli yksi #manutpellolla-kampanjan ideoijista Niko Hyppösen kanssa. Hyppösen tultua maaseutunuorten asiamieheksi MTK Keski-Pohjanmaahan mietittiin kevään strategiapäivässä ensin maaseutunuorten Instagram-tiliä tai kasvukausiliveä, joista edellinen toteutettiin.

”Olimme etsineet hyvää yhteistä hashtagia ja tämä koettiin sellaiseksi. Antin keksimä työnimi tuli myös kampanjan nimeksi”, Hyppönen sanoo.

Kuka tahansa maakunnassa peltotöitä tekevä voi lisätä #manutpellolla-tunnisteen omiin julkaisuihinsa ja näin kertoa peltotöistään. Hyppönen ylläpitää tiliä, tekee koonnin ja julkaisee sen usein selittävien kommenttien kanssa.

Keski-Pohjanmaalla julkaisut kootaan myös omaan Instagram-kanavaan @kpmanut.

Keski-Pohjanmaan maaseutunuorten alulle panema kampanja on laajentunut samalla hashtagilla valtakunnalliseksi ja monen muunkin maakunnallisen tuottajaliiton omiin Instagram-kanaviin.

Maaseutunuoret ovat olleet Niko Hyppösen mukaan todella innostuneita kampanjasta heti alusta alkaen. Nurmivaltaisessa maakunnassa on paljon karjataloutta, joten päätoimisten viljelijöiden osuus on suuri. Lisäksi maakunnan viljelijät ovat nuorimmasta päästä koko maassa.

Myöhäissyksyyn jatkuvalla kampanjalla on kaksi selkeää tavoitetta. Ensiksikin esitellä alan ulkopuolisille, mitä kaikkea kasvukauden mittaan pellolla tehdään ja miksi. Lisäksi se kokoaa maaseutunuoria yhteen ja lisää yhteisöllisyyttä, kun se ei ole koronan takia vielä fyysisesti mahdollista.

”Instagram on se nuorten juttu. Toiveena tietysti on, että kampanja innostaa myös tulevia maaseutunuoria aktivoitumaan ja lähtemään mukaan toimintaan”, Tyynelä sanoo.

Hänen mukaansa viljelijälle itselleen on kiinnostavaa ja hyödyllistäkin seurata kanavassa, mitä muut viljelijät eri puolilla Suomea tekevät, mitä he viljelevät tai missä vaiheessa työt etenevät.

Antti Tyynelä on osakkaana maatalousyhtymässä yhdessä vanhempiensa Evelina ja Kari Tyynelän sekä veljensä Harrin kanssa. Tilalla on vuonna 2016 valmistunut kahden robotin pihatto.

Lähtökohtana oli Hyppösen mukaan tehdä kampanjasta vaivaton kesäaikaan kiireisille nuorille viljelijöille. Siksi hän hoitaa kaiken ylläpitoon liittyvän ja viljelijät vain kuvaavat.

Monilla tiloilla on omat Instagram-tilit. #manutpellolla ei kilpaile niiden kanssa, vaan täydentää niiden tekemää kuluttajatyötä. Näistäkin tiloista osa on jo ottanut hashtagin käyttöön ja julkaissut kuvia.

”Kampanjan tarkoituksena on kertoa mahdollisimman yksinkertaisella tavalla maatalouden perusasiat ja -ilmiöt sekä välttää alan omaa slangia. Kuvaava esimerkkisana on päiste, jonka kaikki alalla toimivat tuntevat, mutta eivät välttämättä muut”, Hyppönen kertoo.

”Silloin olemme todella onnistuneet, kun joku Instagram-seuraajamme kesän jälkeen ajaa maaseudulla ja kampanjan ansiosta hän tietää, mitä pelloilla tehdään ja miksi lokit seuraavat kyntäjää.”

Lue lisää

Maaseutunuoret ja NHK matkaavat traktorilla läpi Suomen elokuussa – "Nyt saadaan katsausta siihen, mitä viljelijät ajattelevat tilansa tulevaisuudesta"

Punkaharjun erikoisuus kannattaa ottaa kesän matkaohjelmaan – perille pääsee kiskobussilla

Rungot rapisevat, kun salpietari leviää männikköön – typellä haetaan ripeää kasvua

Viime kesänä syntyi yli 4 000 pyöröpaalia – traktorihommat ovat nuoren koneurakoitsijan mieleen