”Viennin ja tuonnin yhteenlaskettu rahtimäärä oli huhtikuussa lähes 116 000 tonnia”, Kaskisten sataman toimitusjohtaja Patrik Hellman kertoo.
Koko alkuvuosi on ollut Kaskisissa hyvä.
”Viime vuoden vastaavasta ajasta sataman rahtimäärä on kasvanut reilut viisi prosenttia.”
Ro-ro-alus Vinterland on viikoittainen vieras Kaskisten satamassa.
Kaskisissa Vinterlandin kasetteihin lastataan Metsä Boardin Kaskisten-tehtaan kemihierrettä, jonka 166-metrinen laiva kuljettaa lahden yli Ruotsin Husumiin. Siellä kaskislainen kemihierre jalostetaan Metsä Boardin tehdasintegraatissa, joka valmistaa taivekartonkia, valkoista kraftlaineria ja kemiallista sellua.
"Husumista Vinterland suuntaa Saksaan Lyypekkiin lastinaan kartonkia", Hellman kertoo.
Purettuaan lastinsa Travejoen rantakaupungissa Vinterland lähtee kipuamaan kohti pohjoista ja Kaskista.
”Se tulee tänne tyhjänä mukanaan vain kasetit, joihin kemihierre jälleen lastataan.”
Kaskisista rahdataan kemihierrettä säännöllisesti myös Hollantiin ja Italiaan. Kemihierteen jälkeen sataman tärkeimmät vientituotteet ovat sahatavara ja puujalosteet sekä kaura, kasvuturve ja rautaromu.
Kaskisiin tuodaan massapuuta Baltiasta ja Venäjältä. Lisäksi satamaan tuodaan kemikaaleja, rehuja, lannoitteita ja haketta. Hake tulee Ruotsista.
Toimitusjohtaja Hellman on Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen varapuheenjohtaja.
”Väyläviraston päätös Kaskisten-radan kunnossapidon jatkamisesta oli iloinen uutinen”, hän sanoo.
Väylän päätöksellä kunnossapito jatkuu vuoden 2022 loppuun.
”Rautatieyhteys on Kaskisten satamalle elintärkeä. Yhdistys työskentelee lujasti, jotta radan rahoitus saataisiin pysyväksi nykyisten määräaikaisten päätösten sijasta”, Hellman sanoo.
Lue lisää:
Väylä päätti jatkoajasta: Kaskisten radan kunnossapitoa jatketaan vuoden 2022 loppuun
Suupohjan rata sai kaivattua lisäliikennettä – UPM aloittaa puukuljetukset Teuvalta Pietarsaareen