Koneet & autot

Koneviesti: Kierrätetty kuorma-auton rengas voi päätyä jopa lumiauran teräksi – kumiterä on omimmillaan sohjoloskan aurauksessa

Ilomantsilainen tela- jaketjutyökaluja sekä kantojyrsimiä myyvä Veljekset Hassinen Oy eli tuttavallisemmin Havel on yrityskauppojen myötä laajentanut tarjontansa myös kierrätysrenkaista valmistettuihin tuotteisiin. Ensimmäisenä esiteltiin Havel Mechanics -kumiterä, joka on valmistettu kierrätetyistä autonrenkaista.
Arto Turpeinen
Kumiterä soveltuu periaatteessa kaikkiin auramalleihin. Kiinnitys tapahtuu normaalin tieterän tapaan. Rakennetta voi tukea vanhalla verkkoterällä.

Markkinoilla on runsaasti erilaisia auranterävaihtoehtoja. Yksi vaihtoehdoista on Havel Mechanicsin kumiterä, joka valmistetaan yksinkertaisesti leikkaamalla käytetyistä kuorma-auton renkaista sivut irti. Tarvittaessa valmistaja voi myös kaventaa terää asiakkaiden toiveiden mukaisesti.

Kumiterää tilattaessa ilmoitetaan terän pituus, pulttijako sekä ensimmäisen rei’än etäisyys auraterän päästä. Terä voidaan toimittaa myös ilman valmiita reikiä. Kumiterä voidaan tarvittaessa mitoittaa 10–20 senttiä ylileveäksi, jolloin esimerkiksi seinänvierukset saa puhtaaksi ilman kolhuja. Periaatteessa kaikkiin auramalleihin sopivan kumiterän asentaminen tapahtuu perinteisen terän tapaan, mutta pulttilinjalle yleensä asennetaan vanha verkkoterä tueksi.

Kuminen auranterä on omimmillaan alkutalvesta tai keväällä vähäisen lumen tai loskan aurauksessa. Ensimmäisenä kiinnittää huomiota terän hiljaisuus, sillä se ei kolise metalliterien tapaan. Sopivan märkä sohjo aurautuu myös siistin karheasti, eikä pinta ennakko-odotusten vastaisesti kiillotu liukkaaksi. Kuivimmilla asfalttipätkillä terä kuitenkin alkaa helposti pompottamaan, jolloin jäljestä ei tule tasaista.

Kumiterä liukuu myös siististi nurmen pintaa pitkin eikä leikkaa nurmesta irti paloja, mitä saattaa metalliterällä tapahtua, jos maa ei ole vielä jäässä. Myös sorateiden auraaminen on leppoisaa. Terä joustaa kaivonkansien kohdalla, eikä vaurioita pääse syntymään. Samalla tavalla terä kiertää myös kanttikivet hellävaraisesti.

Mitä ongelmia kumiterällä aurauksessa ilmeni? Entä missä päin Suomea kumiterästä saa suurimman hyödyn?

Lue juttu kokonaisuudessaan Koneviestin nettisivuilta!

Lue lisää