Koneet & autot

Autot ajetaan Suomessa loppuun, keskimääräinen romutusikä on noussut yli 21 vuoteen

Romutuspalkkio ja metallien hintojen nousu ovat vauhdittaneet autojen kierrätystä.
Autojen keski-ikä on kivunnut yli 21 vuoteen. Kuvassa romutusikäinen, mutta edelleen hyväkuntoinen Saab öljynvaihdossa.

Suomen autokanta on Euroopan vanhimpia. Autojen keskimääräinen romutusikä on venähtänyt jo yli 21 vuoteen, ja niiden vanheneminen jatkuu edelleen.

Suomalaiset ajavat autonsa loppuun, koska uudet menopelit ovat kalliita. Yksi syy uusien autojen kaupan hitauteen on verotus.

Autokannan kierron nopeuttaminen edellyttäisi uusien ajokkien kaupan kasvua reilusti yli 100 000 autoon vuodessa. Viime vuonna korona sotki uusien autojen kauppaa. Sen sijaan käytetyt kävivät hyvin kaupaksi.

Autokantaa nuorentaa myös vanhimpien ikäluokkien romuttaminen. Niitä onkin kierrätetty viime aikoina ennätystahtiin.

Suomen Autokierrätyksen ennusteessa autoja päätyy kiertoon tänä vuonna vähintään 90 000–100 000 kappaletta.

Viime joulukuussa käynnistynyt romutuspalkkio on osaltaan vauhdittanut kiertoon menevien autojen määrää. Toinen erittäin merkittävä seikka on, että metallien maailmanmarkkinahinnat ovat nousussa.

Kierrätyksessä 95 prosenttia auton osista päätyy eri tavoin hyödynnettäväksi.

Lue lisää

Hiipuneen autokaupan voittajat ja häviäjät selvillä: Škoda Octavia piti Toyota Corollan takanaan

Kysely: Kuusi kymmenestä ei aio ikinä ostaa uutta autoa – enemmistö ei luota nykyautojen tekniikkaan

Autokanta ei uusiudu hetkessä

Uusia henkilöautoja rekisteröitiin yli 120  000 – autoalan mukaan määrä ei riitä pysäyttämään autokannan ikääntymistä