Löydä ehdokkaasi: MT:n vaalikoneessa koko maan kuntavaaliehdokkaat
Koneet & autot

Vesinäytteenottajien kulku vaikeissa maastoissa tuotti idean kevyestä moottorikelkasta – nyt koottava kelkka muuntuu myös mönkijäksi

Jyväskyläläisyrityksessä kehitettyyn Vaellan-ajoneuvoon voi kasata samaan runkoon erilaisia vaihtoehtoja.
Petteri Kivimäki
Yrittäjä Olli Honkamäki esittelee, miten Vaellan-kelkka kulkee lumen päällä.

Jyväskyläläisen yrityksen valmistama Vaellan-niminen ajoneuvo muistuttaa moottorikelkkaa, mutta paljastuu, että se on paljon muutakin.

Laitteen runko on mukailtavissa kevytmoottorikelkaksi, mönkijäksi, telamaastoajoneuvoksi sekä pitkätelaiseksi moottorikelkaksi. Seuraavaksi se nähdään kulkemassa vedessäkin, visioi laitetta valmistavan Superlion Oy:n yrittäjä Olli Honkamäki.

Kulkupelissä on pieni pintapaine ja sen runko on muokattavissa kulloiseenkin tarpeeseen sopivaksi.

”Tavoitteenamme on ollut luoda laite, joka toimii kuten sveitsiläinen linkkuveitsi. Samaan runkoon voi kasata erilaisia vaihtoehtoja tilanteesta riippuen”, Honkamäki kertoo.

Ajoneuvon ominaisuuksiin kuuluvat monikäyttöisyyden ja mukailtavuuden ohella keveys ja ketteryys.

Laitteen ensimmäinen versio kehitettiin vuonna 2016. Ajatus siihen syntyi keskusteluista vesinäytteenottajien kanssa. Heillä kun oli hankaluuksia liikkua raskailla moottorikelkoilla vaikeassa maastossa sijaitsevien lampien ja järvien äärelle.

”Kun moottorikelkka juuttuu syvään hankeen, sitä saa lapioida sieltä esiin monta tuntia. Kehitimme kevytmoottorikelkan, joka soveltuu huomattavasti paremmin hankalakulkuiseen maastoon”, Honkamäki kertoo.

Ensimmäiset laitteet myytiin Metsähallitukselle, vesinäytteidenottajille, linjojen raivaajille ja energiayhtiöille.

”Seuraavaksi aloimme miettiä, miten kehitämme tuotetta entistä kuluttajalähtöisempään suuntaan.”

Vuosina 2017–2018 yrityksen ajoneuvotuotanto harppasi muutamasta kymmenestä useisiin satoihin vuodessa.

”Niitä alettiin myydä myös entistä enemmän yksityisille ihmisille, pääasiassa Suomessa mutta myös Ruotsiin ja Pohjois-Norjaan”, Honkamäki sanoo.

Kun koronaviruspandemia iski vuosi sitten keväällä, Vaellania valmistavassa yrityksessä päätettiin syventyä tutkimus- ja kehitystyöhön.

”Yrityksemme oli hyvässä nosteessa, kun koko yhteiskuntaan iski sulku. Päätettiin, että nyt on oikea aika kaikessa tekemisessä investoida siihen, että tehdään tästä kaupallinen kansainvälinen tuote”, Honkamäki sanoo.

Tuotteen pääsuunnittelijaksi valittiin Tatu Virtanen, joka muun muassa uudisti ajoneuvon ulkonäön. ”Ajoneuvossa on nyt enemmän istuinpinta-alaa. Sen alkuperäinen keveys ja ketterät ominaisuudet on kuitenkin säilytetty”, Virtanen kertoo.

Menopelin ominaisuuksiin kuuluu myös, että sen voi purkaa pieniin osiin ja pakata tiiviisti esimerkiksi auton takakonttiin.

Lue lisää

Snowlion moottorikelkan voi purkaa takakonttiin

Video: Vaellan-kevytmoottorikelkan voi purkaa pieniin osiin – ja muuntaa halutessaan mönkijäksi

Näin nyljet kauriin mönkijällä – Video: "Kyllähän tämä toimii aika hyvin

Kaustisen mönkijäturmaa tutkitaan kuolemantuottamuksena – poliisin tietojen mukaan tien sulkeva kettinki oli viritetty vain joitakin päiviä ennen turmaa