Osaa nuorista vaivaa rattipelko, joka estää autoilun
Vähän ajavien naiskuskien määrä on nousussa, myös iän kertyminen vähentää autoilua.
Yksi syy vähäisiin ajokilometreihin on rattipelko, jota esiintyy etenkin nuorilla ja kokemattomilla kuskeilla. Kuva: Jarmo PalokallioVain muutama tuhat kilometriä vuodessa ajavien naiskuskien määrä on nousussa. Vähäisiin kilometreihin syynä on useimmiten muiden liikkumistapojen käyttö, mutta joskus kyseessä on myös rattipelko.
Kamuxin tuoreen selvityksen mukaan noin puolet suomalaiskuskeista ajaa vuosittain 5000–15000 kilometriä. Vuosittain yli 30 000 kilometriä ajavia on noin kuusi prosenttia.
Suurimmat kilometrit kertyvät 35-44 vuotiaille kuskeille.
”Niin sanottujen ruuhkavuosien vaikutus näkyy selvästi ja näyttää siltä, että autoa käytetään jälleen entiseen malliin niin töihin kuin omiin ja lasten harrastuksiin kulkiessa”, sanoo Kamuxin Suomen maajohtaja Jani Koivu.
Huomattavan vähän, eli alle 5000 kilometriä vuodessa, ajaa 11 prosenttia kaikista vastaajista. Heidän osuutensa on hitaassa kasvussa.
Vähän ajavissa naiset ovat selvänä ennemmistönä ja heidän osuutensa näyttäisi edelleen kasvavan. Naisista lähes joka viides kuuluu jo nyt tähän ryhmään, miehistä vain 6 prosenttia.
Vähän autoilevien osuus kasvaa iän myötä. Seitsemääkymppiä lähestyvistä kuljettajista joka viides autoilee vain vähän.
Vähän autoilevat suosivat kävelyä tai pyräilyä tai sitten joku muu perheenjäsen hoiti ajamisen heidän puolestaan.
On luonnollista, että kokematonta kuskia saattaa jännittää lähteä tien päälle. Kannattaa kuitenkin tarttua rohkeasti rattiin ja pyrkiä selättämään ajopelko mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
Varsinaista rattipelkoa poti vähän ajavista miehistä 3 prosenttia ja naisista 7 prosenttia. Nuorimmista vähän ajavista kuskeista ajamista pelkäsi peräti 12 prosenttia.
”On luonnollista, että kokematonta kuskia saattaa jännittää lähteä tien päälle. Kannattaa kuitenkin tarttua rohkeasti rattiin ja pyrkiä selättämään ajopelko mahdollisimman aikaisessa vaiheessa”, Koivu sanoo.
Koivun mukaan uusien autojen apujärjestelmät auttavat epävarmoja kuljettajia. Sellaisia ovat esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmät, kuolleen kulman varoittimet, kaistavahdit ja hätäjarrutusjärjestelmät.
Pysäköintiä helpottaa peruutuskamera ja pysäköintitutka.
Lue myös:
Ministeri Harakka puolustaa ajokortin myöntämistä kaikille 17-vuotiaille
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



