Vuoden Auto 2022 valitaan 27 uutuusmallista – joko nyt on sähköauton vuoro?
Tärkein valintaperuste voittajaa etsiville auto- ja liikennetoimittajille on auton rahalle antama vastine.Vuoden Auton arvonimestä kilpailevat lokakuun loppuun mennessä myyntiin tulleet uutuusmallit. Tällä kertaa mukaan ehti 27 mallia, joista Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet valitsevat voittajaksi sen, joka antaa parhaan vastineen rahoille.
Autojen kirjo oli jälleen suuri. Titteliä tavoittelee niin Dacia Sanderon edullinen uutuus kuin Mercedes-Benzin EQS huippumalli. Osa autoista on jo ehtinyt Skoda Enyaqin tavoin nousta myyntimenestykseksi ja esimerkiksi Kia EV6 ja Peugeot 308 ehtivät mukaan aivan viime tingassa.
Mukana oli myös uusia automerkkejä, kuten Maxus ja Polestar.
Voimalinjoissa korostui sähkö. Pelkkien polttomoottoreiden aika on selvästi vaipumassa historiaan.
Äänestys suoritetaan edellisvuosien tapaan kahdella kierroksella, joista toiselle pääsevät ensimmäisen kierroksen kuusi parasta autoa.
Tärkein valintaperuste on rahalle saatava vastine, jonka tuomari voi määritellä oman näkemyksensä mukaan. Seuraavaksi tärkeimpinä ovat edistyksellinen tekniikka ja turvallisuutta lisäävät uudet varusteet.
Muina perusteina tuomari voi käyttää täysin oman painotuksensa mukaan tärkeinä pitämiään ominaisuuksia, kuten ajettavuutta, laatua, mukavuutta, taloudellisuutta, tiloja tai ulkonäköä.
Vuosien varrella voittajaksi on valikoitunut erilaisia autoja, Opel Astran tapaisesta perusautosta Volvo V90:een.
Nummelassa eilen keskiviikkona järjestetty koeajopäivä keräsi paikalle lähes 50 auto- ja liikennetoimittajaa. Voittaja julkistetaan 16. joulukuuta Auto- ja liikennetoimittajien 50-vuotisjuhlassa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

