Uusi cap ei valmistu vielä ensi vuonna – brexitin viivästyttämä EU-budjetti on tämän hetken voimakkain jarru
Mitä pidemmälle budjettipäätös venyy, sitä myöhemmäksi myös cap-valmistelu siirtyy. Kansallista valmistelua viedään eteenpäin koko ajan, mutta kaikki on lopulta kiinni EU:sta.
Brexit ei irlantilaista nautaa hetkauta, mutta niiden omistajille sillä on iso merkitys. Brexit sotkee maataloustuotteiden markkinoita ja viivästyttää uuden cap:n valmistelua.EU-kalenterin mukaan tuleva vuosi on EU:n nykyisen, vuosien 2014–2020 ohjelmakauden viimeinen. Vuoden 2021 alusta lähtien pitäisi jo toteuttaa vuosien 2021–2027 EU:n yhteistä maatalouspolitiikkaa (cap).
Sen mukaiset tuet pitäisi rahoittaa niin ikään vuosien 2021–2027 EU:n budjetista.
Jo nyt on selvää, että uusi cap ei tule voimaan vuoden päästä.
Maa- ja metsätalousministeriö (MMM) puhuu optimistisesti yhden vuoden siirtymäajasta: vuosien 2014–2020 tuet mutta vuosien 2021–2027 rahat.
Useat MT:n kuulemat asiantuntijat ovat ministeriötä pessimistisempiä: siirtymäkausi ei tule jäämään yhteen vuoteen. Osa puhuu "ainakin kahdesta".
MMM:n mukaan Suomen pitäisi saada EU-komissiolta hyväksyntä omalle cap-esitykselleen viimeistään vuoden 2021 lopulla, jotta uuden ohjelmakauden tuet olisivat haettavissa yhden siirtymävuoden jälkeen keväällä 2022.
Komission käsittely vie aikansa. Suomen pitäisi saada oma esityksensä EU-komission käsittelyyn heti vuoden 2021 alussa, jotta se saataisiin takaisin hyväksynnän kera saman vuoden lopussa.
Kotiin hyväksyttynä palannut ohjelmaehdotus kun ei riitä. Sen jälkeen pitää vielä saada voimaan uuden ohjelmakauden tukien edellyttämä kansallinen lainsäädäntö ja huolehtia koko järjestelmän toimeenpanosta: esimerkiksi tukiehtojen laatimisesta sekä viranomaisten ja viljelijöiden koulutuksesta – puhumattakaan tietojärjestelmistä.
Tukihaun, tukien myöntämisen ja tukimaksatusten sekä valvontojen vaatimat tietojärjestelmät ovat työläitä rakentaa.
Toden teolla tietojärjestelmien rakentamista ei voi aloittaa ennen kuin tiedetään, mitä tukia ja millaisin ehdoin sen kautta haetaan, myönnetään, maksetaan ja valvotaan.
Edellisellä kerralla uuden tukijärjestelmän toimeenpanoon eli kaikkeen edellä lueteltuun jäi aikaa vain 3–4 kuukautta. Kertakaikkiaan liian vähän, toteavat MT:n lähteet.
Voiko ministeriön kaavailema aikataulu sitten toteutua?
Pahin jarru on tällä hetkellä EU:n budjetti. Capin valmistelu junnaa niin pitkään, kun EU:lla ei ole päätöstä vuosien 2021–2027 budjetista.
Yksi merkittävä epävarmuustekijä on Britannian EU-ero eli brexit. Brexit leikkaa ison siivun EU:n budjetista, mutta niin kauan kuin erosta ei ole päästy yhteisymmärrykseen, budjettiakaan ei kyetä lyömään lukkoon.
Suomen puheenjohtajakaudella budjettia ei syntynyt, eivätkä pessimistit usko näin tapahtuvan keväällä Kroatian kaudellakaan vaan vasta syksyllä Saksan puheenjohtajuuskaudella.
Vaikka budjettia ei vielä olekaan, vuosi sitten alkusyksystä käynnistyneet kansalliset valmistelut eivät toki ole pysähdyksissä.
Paraikaa työskentelevien valmistelutyöryhmien tavoitteena on MT:n ministeriöstä saamien tietojen mukaan saada tulevan talven aikana valmiiksi "karkeita kuvailuja" tulevista cap-politiikkatoimenpiteistä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
