Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Navetan rakentaja säästää isot rahat hyvällä suunnittelulla

    Jokapäiväinen työ navetassa jatkuu vuosikymmeniä. Siksi suunnitteluun ja laskelmien tekemiseen on varattava aikaa.
    
Laki ja asetukset rakentamisesta antavat kuntien, kaupunkien ja virastojen ihmisille tulkinnanvaraa. Tämäkin on otettava huomioon omaa hanketta eteenpäin vietäessä.
    
Laki ja asetukset rakentamisesta antavat kuntien, kaupunkien ja virastojen ihmisille tulkinnanvaraa. Tämäkin on otettava huomioon omaa hanketta eteenpäin vietäessä. Kuva: Pentti Vänskä
    "Navetan rakentamisessa ei kannata lähteä liikkeelle yhdestä rakennuspaikasta ja yhdestä navettatyypistä. Suunnitteluaikaa olisi hyvä varata puoli vuotta, jotta toiminnallisuutta ja eri vaihtoehtoja on mahdollista pyöritellä niin omassa päässä kuin luonnospiirustuksissakin", neuvoo Juho Tölli
    "Navetan rakentamisessa ei kannata lähteä liikkeelle yhdestä rakennuspaikasta ja yhdestä navettatyypistä. Suunnitteluaikaa olisi hyvä varata puoli vuotta, jotta toiminnallisuutta ja eri vaihtoehtoja on mahdollista pyöritellä niin omassa päässä kuin luonnospiirustuksissakin", neuvoo Juho Tölli Kuva: Visa Vilkuna

    Navetan rakennesuunnittelua ja toiminnallisuuden suunnittelua tekevä diplomi-insinööri Juho Tölli Suunnittelupalvelu Laukka Oy:stä kehottaa viljelijöitä varaamaan runsaasti aikaa eri vaihtoehtojen puntarointiin.

    "Mitä pitemmällä hanke on, sitä vähemmän sen kustannuksiin pystyy vaikuttamaan. Rakentamista suunnittelevan kannattaa pitää useita vaihtoehtoja puntarissa tarpeeksi kauan, jotta päädyttäisiin mieluisaan ja kustannustehokkaaseen ratkaisuun. Ei kannata ihastua liian nopeasti johonkin tiettyyn ratkaisuun", Juho Tölli neuvoo.

    Navetan rakentamista tai sen uudistamista suunnittelevan kannattaa hyvissä ajoin ottaa yhteyttä ammattilaiseen. Jo luonnoskuvista rakennesuunnittelija pystyy arvioimaan hankkeen toteutettavuuden ja osaa arvioida eri vaihtoehtojen kustannusvaikutuksia.

    Monesti puhutaan, että kustannusarvio ylittyi maaperän poikkeuksellisuuden, vastaan tulleen kallion tai liiallisen pehmeyden takia. Töllin mukaan kyse on kuitenkin siitä, että suunnitelmia ja ennakkotutkimuksia ei ole tehty riittävällä tarkkuudella.

    Ennen navetan paikan lopullista päättämistä kannattaa ottaa yhteys maaperätutkijaan, joka pystyy luotettavasti selvittämään rakennuspaikan erityispiirteet. Viljelijät tuntuvat olevan yllättävän hyvin selvillä oman tilansa maaperän rakenteesta, mutta yllätyksiäkin tulee vääjäämättä eteen. Tietyille pehmeille maille ei kannata lähteä edes suunnittelemaan syväkuiluista ratkaisua, vaan kyseeseen tulee raapparatkaisu.

    "Maaperästä johtuvat lisäkustannukset saattavat tietyissä tapauksissa nostaa kustannusarvioita useilla kymmenillä tuhansilla euroilla", Tölli muistuttaa.

    Viranomaismääräykset ovat asia, joka kannattaa tarkistaa hyvissä ajoin ennen hankkeen aloittamista. Tölli muistelee, että viitisen vuotta sitten voimaan tulleet uudet poikima- ja sairaskarsinasäännökset aiheuttivat muutamille viljelijöille ongelmia. Valmiisiin piirustuksiin kun ei niin vain lisäneliöitä pysty ahtamaan toiminnallisuuden kärsimättä. Hakemuksen, lähetettiinpä se kuntaan tai maakunnalliselle lupaviranomaiselle, olisi oltava mahdollisimman täydellinen. Jokainen täydennyspyyntö venyttää jo ennestäänkin pitkää käsittelyaikaa.

    Laki ja asetukset rakentamisesta antavat kuntien, kaupunkien ja virastojen ihmisille tulkinnanvaraa. Tämäkin on otettava huomioon omaa hanketta eteenpäin vietäessä. Tietty asia saattaa jonkin kunnan rakennusvalvonnassa olla näin, mutta toisen kunnan kohdalla tulkinta onkin poikkeava. Myös asemakaavan asettamat vaatimukset on selvitettävä etukäteen.

    Rakentamisessa on Töllin havainnon mukaan menossa hienoinen buumi. Esimerkiksi betonielementtien ja liimapuupalkkien toimitusajat ovat venyneet totutusta ja luonnollisesti hintakin on tällaisessa tilanteessa nousemaan päin.

    Oman työn osuutta arvioidaan usein liian suureksi. Kannattaa muistaa, että navettahommat aamua iltaa, rehunteot ja kylvönteot on hoidettava vaikka navetan rakentaminen olisi meneillään. Yhtymissä tilanne on helpompi, kun työt ja vastuut voidaan helpommin jakaa osakkaiden kesken.

    Luken kehittämä maksuton Mariski-laskuri on näppärä työkalu, kun navettainvestoinnin kannattavuutta pitää laskea tarkemmin. Laskuria kehittänyt Luken erikoistutkija Anna-Maija Heikkilä korostaa, että laskurissa investoinnin kannattavuutta mitataan nykyarvolla eli investoinnista tulevina vuosina saatavat tuotot pyritään muuttamaan investointiajankohdan rahamääriksi. Laskuri ottaa huomioon tuottoihin sisältyvän vaihteluriskin ja antaa yhden arvon asemasta investoinnin kannattavuuden todennäköisyyden. Ohjelman käyttäjä voi itse valita korkean tai matalamman riskitason laskelmilleen.

    Laskurin katelaskelmassa on eritelty lehmäpaikan tuotot ja kustannukset, joiden erotuksena määritetään vuotuinen kate rakennuksen ja koneiden poistolle ja korolle. Kyseinen kate on nettonykyarvon laskennassa käytettävä lehmäpaikan tuotto, jonka se antaa paikkaan sijoitetulle pääomalle.

    Katelaskelmassa on olemassa tuottojen ja kustannusten oletusarvot, joita käyttäjä voi muokata vastaamaan laskennan kohteena olevaa investointia. Ohjelmassa pyöritetään maidon hintaa, keskituotosta, kotoisen karkearehun ja viljan hintaa. Ohjelma simuloi todennäköisyyksien mukaan kannattavuusprosentin hankkeelle.

    "Navetan rakentamisessa ei kannata lähteä liikkeelle yhdestä rakennuspaikasta ja yhdestä navettatyypistä. Suunnitteluaikaa olisi hyvä varata puoli vuotta, jotta toiminnallisuutta ja eri vaihtoehtoja on mahdollista pyöritellä niin omassa päässä kuin luonnospiirustuksissakin", neuvoo Juho Tölli.