Tiivis yhteistyö voisi helpottaa liha-alan kriisiä
Liha-alan kriisiin on niukasti ratkaisuja. Niitä ei juuri löytynyt myöskään Pellervo-Instituutin järjestämässä liha-alan tulevaisuusseminaarissa Tampereella eilen.Seminaarissa ääneen pääsivät ketjun kaikki osapuolet. Karu totuus on että elintarvikeketjussa ei ole hyväntekijöitä, kuten Kilpailuviraston erikoistutkija Tom Björkroth totesi.
Eri osapuolet ottavat ruokaketjun eurosta sen minkä saavat.
”Heikoimmilla on se, jolla ei ole vaihtoehtoja. Katteet menevät sinne, missä vaihtoehtoja on.”
”Älkää luopuko merkeistänne!”
Yhteistyöstä kotimaisen lihantuotannon vaikeuksiin voisi löytyä helpotusta.
PTT:n tutkimusjohtajan Perttu Pyykköse n mukaan hyötyjä voitaisiin saavuttaa esimerkiksi toimialan yhteisellä tuotekehityksellä.
Varatoimitusjohtaja Mick Sloya n britannialaisesta BPEX-sikateollisuusorganisaatiosta toi ulkomaisen esimerkin yhteistyöstä.
Organisaation rahoitus perustuu teollisuuden ja tuottajien maksamiin osuuksiin jokaisesta teurassiasta. BPEX viestii sikataloudesta sekä kuluttajille että kaupalle.
Sloyanin mielestä sika-alan yhteistyötä tarvittaisiin myös EU:n ja ehkä jopa maailman laajuisesti.
Britanniassa sianlihan kotimaisuusaste on enää 40 prosenttia. Myös kaupan merkkien rooli on aivan toinen kuin Suomessa.
”Teillä näyttää olevan omia vahvoja brändejä, älkää antako niitä pois”, Sloyan korosti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


