Jouluna naiset hikoilevat keittiössä, miehet hankkivat kuusen
Joulu on perinteiden juhla myös kotitöiden osalta. Naiset leipovat, siivoavat, kokkaavat ja koristelevat kotia miehiä useammin. Miesten osalle lankeaa lahjojen ostaminen ja kuusen hankkiminen.Suomalainen valmistautuu jouluun ennen kaikkea laittamalla kotiaan ja hankkimalla lahjoja, ilmenee Suomalaisen työn liiton teettämästä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksesta
Tutkimukseen vastanneet naiset kertoivat tekevänsä erilaisia jouluvalmisteluja huomattavasti suuremman määrän kuin miehet.
Miehet ohittavat naisten jouluhyörinnän yhdessä asiassa: joulukuusen hankinta. Sen sisällytti jouluvalmisteluihinsa miehistä lähes 40 prosenttia ja naisista vajaa viidennes.
Tutkimuksesta ei selviä, millä perusteella naiset ja miehet ovat valinneet kontolleen tulevat jouluvalmistelut tai miten tehtävät riippuvat perheen koosta.
Joka toinen vastaaja kertoi hyvin perinteisten tekojen, kuten haudoilla käynti ja joulukorttien lähettäminen, olevan osa jouluun valmistautumista, kertoo Suomalaisen työn liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala .
”Perinteistä halutaan pitää kiinni. Tämä korostui varsinkin vanhemmissa ikäluokissa, eli 45–59-vuotiaiden sekä yli 60-vuotiaiden keskuudessa.”
Suomalaisen työn liitto muistuttaa, että jouluvalmisteluissa ja -hankinnoissa tehdyillä kulutusvalinnoilla voi vaikuttaa työllisyyteen.
”Kymmenellä kuukausittaisella lisäeurolla suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin saisimme luotua Suomeen vuodessa 10 000 uutta työpaikkaa”, Eljala kertoo.
Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin marraskuussa. Siihen vastasi 1 166 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.
Tutkimus on osa Suomalaisen työn liiton ja Keskon yhteistä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa, jonka tavoitteena on muistuttaa arjen jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksesta työllisyyteen. Kampanja jatkuu vuonna 2015.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

