Kotimaisten vihannesten sirkkalehti porautunut suomalaisten mieliin
Vihannesten kotimaisuus on tärkeää suomalaisille.98 prosenttia täysi-ikäisistä suomalaisista tunnistaa kotimaisten kasvihuonevihannesten tunnuksen eli vihreä-sinivalkoisen sirkkalehtimerkin.
"Koskaan aikaisemmin merkin tunnettuusmittauksissa ei ole saavutettu näin korkeaa lukemaa. Merkki lukeutuneekin valtakunnan parhaiten tunnettuihin brändeihin", kertoo toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen Kauppapuutarhaliitosta.
Jalkasen mukaan tunnettuus kertoo, että suomalaiset arvostavat kotimaisuutta enemmän kuin kertaakaan aikaisemmin. Kolmelle neljästä sirkkalehtimerkki vaikuttaa myönteisesti ostopäätökseen.
Sirkkalehtimerkityt tuotteet koetaan tutkimuksen mukaan myös turvallisemmiksi kuin merkitsemättömät. Näin asian näkee 84 prosenttia vastanneista.
Eniten kotimaisten kasvihuonetuotteiden turvallisuuteen luottivat nuoret, 18–29-vuotiaat aikuiset.
Kauppapuutarhaliitto teetätti sirkkalehtimerkin imagotutkimuksen Suomen Gallup Elintarviketieto Oy:llä tammikuun lopulla. Kyselyä varten haastateltiin kautta maan 1 107 mannersuomalaista. Aineisto vastaa koko Suomen väestöä.
Vuodesta 1989 käytössä olleen sirkkalehtimerkin omistaa Kotimaiset Kasvikset ry.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

