Moni tuottaja pelkää, että sosiaalisesta mediasta saa vain perättömiä eläinsuojeluilmoituksia
Jos jokin ikävä asia nousee maatilan somessa keskusteluun, se on vain käytävä siellä asiallisesti läpi, neuvoo Suomen Yrittäjäopiston some-kouluttaja Heli Kärnä.
Heli Kärnä rohkaisee tuottajia kertomaan arjestaan niin kuluttajille, poliitikoille kuin myös tulevaisuuden mahdollisille viljelijöille. Lyhyet videot ovat yksi tapa esitellä maatilayritystä. Niiden tekoa Kärnä opasti tuottajille liiketoimintakoulutuksessa Luumäellä. Kuva: Kari SalonenMaatilojen tarve sosiaalisen median käytölle riippuu paljon siitä, mihin tuotteet myydään. Jos ostajia on vain yksi ja tuotanto perustuu sopimukseen, tarvetta on vähemmän.
Silti markkinoinnin perusteita on hyvä ymmärtää, Suomen Yrittäjäopiston kouluttaja Ilkka Raukola huomauttaa. "Tilanteet voivat muuttua."
Luumäellä kaksi päivää kuukaudessa kokoontuva Suomen Yrittäjäopiston liiketoimintavalmennus on maataloustuottajille suunnatuista toinen, johon kuuluu erillinen sosiaalisen median osuus.
Kuluttajat kaipaavat yhä enemmän tietoa siitä, mistä ruoka tulee ja miten se tuotetaan, some-osuuden kouluttaja Heli Kärnä sanoo. "Tuotannon tunnetuksi tekemiselle ja suomalaisen ruuan imagon nostamiselle on kasvava tarve."
Silti some on yhä monelle mörkö, joka tuo ensimmäisenä mieleen kutsumattomat vieraat tai aiheettoman eläinsuojeluilmoituksen vääränlaisen kuvan jakamisen seurauksena.
Tämä pohdituttaa etenkin niitä, joille some-maailma on vieras. Luumäen ryhmästä yhdellä oli ennen koulutusta yritystili sosiaalisessa mediassa, ja muutama oli jakanut tietoa tilasta henkilökohtaisen tilinsä kautta.
"Jos jokin asia nousee somessa keskusteluun, se on vain käytävä asiallisesti siellä läpi", Kärnä neuvoo. Ja jatkaa, "tämä on asia, johon meidän täytyy jatkossa ehkä paneutua enemmän myös koulutuksissa. Varmaan ilmoituksia tulee myös siksi, etteivät kuluttajat tunne tuottajien arkea."
Somessa tuottaja voi antaa kasvot ruuan tuotannolle myös mahdollisten tulevien viljelijöiden silmissä.
"Esimerkiksi Instagram ja youtube saattavat olla juuri niitä kanavia, joista tulevat yrittäjät etsivät tietoa", Kärnä arvioi.
Twitteriä Kärnä kehuu käteväksi varsinkin vaalien lähestyessä. Se on hyvä väylä kysyä ehdokkaiden kantoja maatalousasioihin ja herättää keskustelua.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
