Kalliit satamamaksutpolkevat viljan hintoja
TAMPERE (MT)
Suomen satama- ja väylämaksut ovat korkeita, mikä pitää osaltaan yllä viljojen hintaeroa muuhun Eurooppaan, sanoo myyntijohtaja Henrik Stilund DLA Groupista Tanskasta.
Stilund puhui keskiviikkona Pellervo-Instituutin vilja-alan tulevaisuusseminaarissa Tampereella.
DLA teki runsas kuukausi sitten esisopimuksen Hankkija-Maatalouden ostosta ja kilpailuviranomaisten kauppalupaa odotellaan. Silloin luvattiin, että hintaero muuhun Eurooppaan pienenee. ”Etenkin ostopanoksissa”, Stilund täsmentää.
Stilundin mukaan rahtikuluihin pitää löytää nykyistä edullisempia vaihtoehtoja, jos hintaeroa muuhun Eurooppaan halutaan kuroa pienemmäksi.
Stilund vakuutti, että Hankkija jatkaa konekauppaa, vaikka DLA ei myy koneita muualla.
Konekaupan aloittamista mietitään Baltiassa ja hiljan DLA osti osuuden konekauppaa Puolassa ja Tšekissä tekevästä yhtiöstä, hän kertoo.
Muutama vuosi sitten tanskalaisia viljelijöitä patistettiin suojautumaan hintariskeiltä pörsseistä ostetuilla futuureilla, mutta huuma meni nopeasti ohi. Muutamat isot tilat käyttävät edelleen johdannaisia, mutta enemmistö ei.
Stilundin mukaan hintariskien suojaaminen pörssien kautta vaatii osaamista ja virheet kostautuvat.
”Olkaa ainakin varovaisia ja miettikää tarkkaan etukäteen, mitä teette.”
DLA:kin on maltillinen. Tärkeintä on tuntea riskit.
”Ei se niin vaikeaa ole. Emme usko, että voimme voittaa markkinat. Olisi liian riskialtista luulla niin.”
Futuurikaupan sijasta viljelijät myyvät viljat useassa erässä pitkin talvea, mikä pienentää hintariskiä.
Stilundilta kysyttiin myös, voivatko suomalaiset viljelijät päästä osakkaaksi DLA-ryhmän omistaviin osuuskuntiin Hankkija-kaupan jälkeen. Vastausta ei saatu, mitä voi tulkita niin, ettei osuuskuntien jäsenyyttä aiota avata ulkomaalaisille.
VEIKKO NIITTYMAA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
