Nyt niitä vielä saa: vanhojen painorajojen mukaisia traktoreita on edelleen myynnissä
Traktorikauppiaat arvioivat EU-asetuksen tiukennuksen tuntuvan enemmän työkonekaupassa.
Kyselyyn vastasivat neljän traktorimerkin maahantuojat, joista Agco Suomi on myös Valtran valmistaja.Mikään neljästä suuresta traktorikauppiaasta ei myönnä MT:n kyselyssä, että uusia traktoreita olisi jäämässä rekisteröimättä lainsäädännön muutoksen vuoksi.
Vuodenvaihteen jälkeen rekisteröitävien traktorien perään ei saa voimaan tulleen EU:n puiteasetuksen mukaan kytkeä jarruttomia laitteita, joiden paino ylittää 3,5 tonnia.
Agco Suomella ja Agritekilla on vielä myynnissä yksittäisiä, vanhojen painorajojen mukaisia traktoreita. Konekeskon ja Hankkijan traktorit viime vuosina valmistuneet traktorit noudattavat jo valmiiksi 3,5 tonnin rajaa.
Valtraa ja Fendtiä myyvällä Agco Suomella on muutamia traktoreita, joissa on vanhan asetuksen mukaiset, jopa 12 tonnin painorajat.
Ne on rekisteröity viime vuoden puolella voimassa olevan tyyppihyväksynnän mukaan, toteaa myyntijohtaja Matti Kallio.
Samoin SGN Groupin markkinointijohtaja Antti Anttila kertoo, että varastosta löytyy vielä muutamia rekisteröimättömiä traktoreita.
Yritysryhmään kuuluva maahantuoja Agritek haki hänen mukaansa viime syksyllä Trafilta niin sanotun häntäluvan edustamilleen New Hollandeille. Sen turvin tämän vuoden puolella voi vielä rekisteröidä lopetettavien sarjojen viimeisiä traktoreita, vaikka niillä olisi jarruttomuudelle korkeammat painorajat.
Lisäksi maahantuojan nimissä on muutama myymätön 50 km/h -nopeusluokan liikennetraktori.
Käytännössä uusissa traktoreissa on aina perävaunun jarruventtiilit, joten ne kyllä täyttävät rekisteröinnin vaatimukset, Anttila tähdentää.
Tieliikennekäytössä traktorien vetämiä kärryjen ja koneiden massoja ja jarruja säädellään joka tapauksessa erikseen.
Neljästä vastaajasta Konekesko myy Claasia ja Hankkija John Deerea.
Niilläkin on myynnissä vanhojen asetusten mukaan rekisteröityjä traktoreita. Kummankin merkin traktoreissa on jo ennen tämän vuoden alkua ollut 3,5 tonnin painoraja jarruttoman työkoneen tai peräkärryn suhteen. Rekisteröintiongelmia ei siis ole.
Kauppiaille on tullut jonkin verran kyselyitä puiteasetuksen jarrupakosta. Konekeskon tuotepäällikkö Matti Anttila sanoo, ettei erityisen paljon kyselyitä tai kommentteja ole tullut.
"Jonkin verran tulee kysymyksiä, mutta asiakkaat ymmärtävät, että valmistajat noudattavat uuden asetuksen tuomia vaatimuksia", luonnehtii Matti Kallio Agco Suomesta.
Kriittisin tilanteeseen on John Deeren tuoteryhmäpäällikkö Jukka Lehtinen Hankkijalta:
"Uusi asetus aiheuttaa keskustelua, koska yksiselitteisiä pelisääntöjä ei vielä tunnu olevan", hän harmittelee.
"Työkonepuolella luultavasti on enemmän epäselvyyttä sen suhteen, mitä jatkossa vaaditaan", arvelee SGN:n Antti Anttila.
MT teki keskiviikkona sähköpostitse kyselyn neljälle traktorikauppiaalle. Kaikki vastasivat kyselyyn.
Lue myös:
Jarrupakosta vapauttaa rekisteröinnissä enää valmistajan hakema "häntälupa"
Vanhaan työkoneeseen jarrut, jos edessä uusi traktori - viljelijä pitää tilannetta hölmönä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
