Varaosa haetaan edelleen tiskiltä
Maatalouskaupassa ja varaosamyynnissä netin osuus on pieni, sillä ostajat kaipaavat palvelua. Tiedonhankinnassa netin merkitys kasvaa.
Juho Koponen (oik.) kyseli kaivuriinsa uutta starttimoottoria tiistaina Lahden Traktoritarvike Oy:ssä. Vanhaan osaan hänen kanssaan perehtyivät myyjä Antti Korremäki (vas.) sekä Arto Pykälistö ja Kati Pykälistö. Kuva: Markku Vuorikari”Taidan ehtiä eläkkeelle ennen kuin verkkokaupalla on merkitystä alalla”, LH-Osan yrittäjä Marko Husso Iisalmesta arvelee. ”Sinne on matkaa neljännesvuosisata.”
Verkkokauppa on kasvanut ryminällä kodin elektroniikkahankinnoissa.
”Kansainvälisiä nettikauppoja on tullut myös perinteiseen maatalouskauppaan ja varaosamyyntiin, mutta niiden osuus on häviävän pieni”, Husso sanoo.
Hänen mukaansa tottumus ja toimitusnopeus ratkaisevat. Tiskiltä osan saa usein heti, kun netin kautta tilattaessa aikaa kuluu vähintään päivä, usein enemmän. Ero kutistuu, jos osaa ei löydy hyllystä.
LH-Osalla on kolme toimipistettä. Suurin osa myynnistä kertyy myymälöistä, vaikka toimitukset matkahuollon ja postin kautta ovat kasvaneet. Verkkokaupan osuus on vielä suhteellisen pieni.
”Nettikauppaa tekevät nuoret. Toinen ryhmä ovat mökillä terapiatraktoria kunnostavat, joilla ei ole palava kiire osan saamisessa”, Husso toteaa.
Verkkokauppa muuttaa kauppatapoja
Verkkokauppa muuttaa kauppatapoja. Alalla on totuttu tinkimään hinnoista, mutta tinkimisvara katoaa. Netissä on kiinteät, valmiiksi tingityt hinnat, joita tiskihinnat noudattavat.
Usein asiakas tulee myymälään rikkoontunut osa kädessään. Netistä on saatettu katsoa hintoja, mutta vasta myyjän kanssa varmistutaan, mistä osasta on kyse.
Netissä voidaan myydä mitä tahansa, mutta verkkosivujen pitää olla kunnossa, jotta asiakas löytää hakemansa helposti ja nopeasti.
”Erikoistuneelle varaosakaupalle on tilaa. Mitä lyhyempi toimitusketju on, sitä edullisemmin tuotteet saadaan asiakkaalle”, Husso kertoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

