Mopoautolla hölmöily kostautuu
Mopoauton turvallisuus on heikko varsinaisiin autoihin verrattuna.Mopoauto suojaa kuskia mopoa paremmin. Henkilöauton turvallisuuteen on mopoautoilla kuitenkin pitkä matka.
Ongelmana ovat nuoret kuskit, jotka kokeilevat rajojaan. Siksi mopoautojen onnettomuusriski on nelinkertainen tavallisiin henkilöautoihin nähden.
"Mopoauto on hyvä väline liikenteen harjoitteluun. Valitettavasti nuorilta kuskeilta puuttuu liikennesilmää, joten autot karkaavat heiltä käsistä", sanoo yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen Liikenneturvasta.
Kokemattomilla kuljettajilla on taipumus ajaa liian lujaa, minkä lisäksi heillä on vaikeuksia muiden tienkäyttäjien havainnoinnissa. Turvavöiden käyttökin pakkaa unohtumaan.
"Tyypillisiä onnettomuuksia ovat risteyskolarit, peräänajot ja tieltä suistumiset. Niissä on paljolti kyse nuorten hölmöilystä."
Liikenneturva, Autoliitto ja Pelastuslaitos muistuttivat kesän alussa nuoria ja aikuisia mopoauton antamasta huonosta suojasta kolaritilanteessa. Ne pudottivat Turussa mopoauton nokalleen asfaltille kuuden metrin korkeudesta.
Mopoauto rysähti asfalttiin hieman yli 40 kilometrin tuntivauhdilla, mikä vastaa mopoauton suurinta sallittua rakenteellista nopeutta. Mopoauton vapaaehtoisena matkustajana toimi pelastuslaitoksen nukke.
Nukelle kävi huonosti. Siltä murtui selkäranka, kun takakontissa ollut vahvistin lähti liikkeelle ja penkit irtosivat sen tieltä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


