MTK: Kalkkunakuljetussäädösten tulee olla yhtenäiset koko EU:ssa
Maa-ja metsätalousministeriön ylijohtaja Matti Aho kertoi Ylen aamu-tv:ssä keskiviikkona, että Elintarviketurvallisuusvirasto Evira antaa kalkkunateollisuudelle ohjeistukset eläinkuljetuksiin.
MTK:n mielestä kuljetuksille asetettujen vaatimusten tulee olla samat koko EU:ssa. Kansallisiin, muuta Eurooppaa tiukempiin säädöksiin ei tule mennä.
Suomessa ja muualla Euroopassa käytössä oleva kalkkunoiden kuljetuslaatikko on 40 senttiä korkea. Kalkkuna ei mahdu seisomaan siinä.
EU:n eläinsuojelusäädöksissä on määräys, jonka mukaan eläinten pitää mahtua seisomaan kuljetuksen aikana. Kalkkunat kuljetetaan kuitenkin kaikkialla EU:ssa istuvassa asennossa, ja perusteena on eläinten turvallisuus, MTK:n kotieläinasiamies Jukka Rantala kertoo.
Tanskan oikeusministeriön virkamies I.B. Møberg on tehnyt asiasta kirjallisen kysymyksen komissiolle. Hän totesi, että neuvoston asetuksen ja yleisen kuljetuskäytännön välillä on ristiriita ja pyysi asiasta tulkintaa.
Vastaus oli selvä: kalkkunasektori voi jatkaa kuljetuksia nykyisellä tavalla. Komission yksikönpäällikkö Andrea Gavinelli toteaa vastauksessaan, että kalkkunoiden kuljettaminen seisoma-asennossa saattaa vaarantaa niiden hyvinvoinnin.
Helsingin yliopiston eläinten hyvinvointikeskuksessa on tutkittu kalkkunoiden kuljetusta 40, 55 ja 90 senttiä korkeissa laatikoissa.
Lintujen stressihormonitasoissa ei ollut eroja eri korkuisissa laatikoissa. Muutenkaan 40-senttisistä laatikoista ei löytynyt mitään selkeää ongelmaa, Rantala toteaa.
Jos Suomessa nyt mennään muista maista poikkeavaan käytäntöön, jo muutenkin kustannuskriisissä olevan elinkeinon kustannukset nousevat ja tilanne vaikeutuu, Rantala korostaa.
SATU LEHTONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
