Lanta lämmittää jatkossa Hevosopiston
YPÄJÄ (MT)
Ypäjän Hevosopistolle suunnitellaan laitteistoa, jolla hevosen kuivikelanta kaasutetaan energiaksi. Toimitusjohtaja Petri Meller kertoo lannan polttoa säätelevän asetuksen muuttuneen. Uusi asetus antaa hänen mukaansa mahdollisuuden lannan hyödyntämiseen kaasuttamisen kautta.
Helmikuussa voimaan tulleen asetuksen mukaan jätteenpolton vaatimuksia ei enää sovelleta kaasutus- ja pyrolyysilaitoksiin, jos jätteen lämpökäsittelyssä syntyvä kaasu puhdistetaan niin, ettei sen polttaminen aiheuta suurempia päästöjä kuin maakaasun polttaminen.
”Samanlainen laitos on käytössä Tukholmassa, ja sama EU-direktiivi siellä on. Täytyyhän sen mennä täälläkin läpi.” Meller toteaa.
”Muutoin EU:n periaate siitä, että yrittäjiä kohdellaan tasapuolisesti, ei toteudu!”
Suunnitelmat laitoksesta ovat jo olemassa, ja Hevosopisto toimittaa lupapaperit viranomaisille kesän aikana. ”Tähän riittää paikallisviranomaisen päätös”, Meller sanoo.
”Vaikka voihan olla, että siitä valitetaan.”
Hän uskoo kuitenkin, että pohjatöihin päästään talvella ja laitos rakennetaan seuraavan kesän aikana.
Laitteisto käyttää hyödyksi vuoden aikana 800 hevosen kuivalannan. Täyden tehon aikaansaamiseksi voidaan lisäksi joutua käyttämään esimerkiksi haketta.
Lämpö käytetään Hevosopiston asuntoloiden ja toimistorakennusten lämmittämiseen. Jos Hevosopiston suunnitelmat toteutuvat, myös läheinen yläaste lämpenee jatkossa lantaenergialla.
Laitos maksaa noin puoli miljoonaa euroa ja sen takaisinmaksuaika on Hevosopiston laskelmien mukaan viisi vuotta. Laitos tuo 150 000 euroa säästöä vuosittain. Lannan jatkokäytön kustannukset jäävät pois, eikä lämmityksestä tarvitse maksaa.
”Hevosopiston rooli on selvittää, mikä on järkevää, ja jakaa tietoa alalle”, Meller perustelee.
”Kaikkien on huolehdittava ympäristöstä, ja jonkun on tehtävä aloite. Lanta ja sen käsittely on osa hevosenpitoa.”
Meller arvioi, ettei vastaavia laitoksia tule Suomeen viittä enempää. Hänen mukaansa laitosta ei kannata rakentaa alle 500 hevosen keskittymille. Lisäksi läheltä pitää löytyä lämmitettävää tilaa, jotta lämpö voidaan hyödyntää ilman sen siirrosta aiheutuvia investointeja.
Talvella lanta ajetaan laitokseen Hevosopiston talleilta. Kesällä lantaa voidaan ottaa vastaan muualtakin, muttei akselin Forssa-Somero-Loimaa ulkopuolelta. Kauempaa tuotaessa kuljetuskustannukset syövät taloudellisen hyödyn.
HANNA SALONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
