Maatalouskoneiden renkaiden valmistuksessa seisokkeja koronan takia - ala povaa pulaa kesäksi
Nokialla tuotanto jatkuu ja Keski-Euroopassa tehtaita avataan muutaman viikon tauon jälkeen, mutta Intiassa tehtaat seisovat jo viidettä viikkoa.
Pandemia on seisottanut maatalouskoneisiin renkaita valmistavia tehtaita eikä kaikkia kokoja ole välttämättä heti saatavana. Kuva: Uolevi OristoMaatalouskoneiden renkaista saattaa tulla pulaa kesken kiivaimman toukotyösesongin. Vastaus riippuu kuitenkin siitä, keneltä kysyy. Jonkinlaista saatavuusongelmaa saattaa kuitenkin olla edessä.
Vielä renkaita saa, mutta vapun jälkeen tilanne heikkenee, toteaa myyntipäällikkö Leif Norrgård Gripen Wheelsiltä Mustasaaresta.
Gripen tuo maahan intialaisia BKT:n maatalousrenkaita, ja yhtiö on merkittävä toimija jälkiasennusrenkaissa. Intian tehtaan ovet ovat kiinni viidettä viikkoa. Viimeistä ennen sulkua lähetettyä konttia odotetaan Suomeen vapun jälkeen.
Pulaa on jo tietyn kokoisista renkaista. Traktorin etu- ja taka-akselille ei välttämättä enää löydy sopivaa rengaspakettia. Samoin puimureissa käytettävät renkaat ovat loppu, eikä peräkärryjen renkaitakaan välttämättä enää saa, Norrgård kertoo.
Hän arvelee, että renkaiden saatavuudessa tulee olemaan ongelmia koko loppuvuoden. Kun tuotanto taas käynnistyy, raaka-aineista ja valmiista renkaista on kovaa kilpailua eikä renkaita riitä kaikille tarvitsijoille.
Lisäksi renkaiden saaminen Suomeen kestää kahdeksan viikkoa. Seuraavan kerran renkaita saadaan aikaisintaan heinäkuun lopulla.
Nokian Renkailla tilanne on tyystin toinen. ”Varauduimme kauteen tavallistakin paremmin ja renkaita on runsaasti varastossa”, kertoo raskaiden renkaiden myynti- ja markkinointijohtaja Toni Silfverberg Nokian Renkaista.
Silfverbergin mukaan tehdas on nyt lomautettu ja tuotanto jatkuu huomenna keskiviikkona. Lomautuksella varauduttiin siihen, että koronaviruksen takia renkaiden menekki vähenee, kun ihmiset pysyvät kotona.
Silfverberg vakuuttaa, ettei maatalous- ja metsäkonerenkaista tule pulaa. Tuotantoa voidaan muuttaa joustavasti kysynnän mukaan, mikä on pienen yhtiön valtti. Renkaiden raaka-aineitakin saa kutakuinkin normaalisti ja kuljetukset toimivat.
Suomen Euromasterilla kauteen lähdetään myös luottavaisin mielin. Keski-Euroopassa tehtaita on ollut kiinni viikosta kolmeen viikkoon, mutta niitä on jo avattu ja loput käynnistyvät lähiaikoina, kertoo tuotepäällikkö Mika Leppänen Euromasterilta.
”Joka vuosi on jostain rengaskoosta pulaa, ei tilanne siitä kovin suuresti poikkea.”
”Osasimme odottaa markkinahäiriöitä, ja renkaita tilattiin tavallista enemmän etukäteen. Jonkin verran viiveitä on ollut, mutta esimerkiksi ensi viikolla on tulossa 70 traktorinrengasta ja seuraavalla viikolla lisää”, Leppänen toteaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

