Maatalous

Koneviesti: Miksi urakoitsija hankki kalustonsa käytettynä, vaikka rahoituksen järjestäminen uuteen olisi ollut helpompaa?

Uudelle urakointiyrittäjälle uusien laitteiden hankinta saattaa olla liian riskialtis investointi. Pirkanmaalainen Tatu Jyrkinen aloitti lieteurakoinnin käytettynä hankkimallaan kalustolla. Koneviesti selvitti, onko satsaus kannattanut.
Uolevi Oristo
Tatu Jyrkisen käytettynä hankkima Fendt 924 -traktori on vuosimallia 1999 ja Samson-lietevaunu on vuodelta 2010.

Pitkään kone- ja maataloustöitä tehnyt Tatu Jyrkinen päätti aloittaa lieteurakoinnin, sillä tiukkenevat ympäristömääräykset ja maanviljelijöiden konekaluston vanheneminen ovat lisänneet maatilojen kiinnostusta lietteen ajon teettämistä urakoitsijalla.

Jyrkisen asiakkaat ovat pirkanmaalaisia maatalousyrittäjiä sekä kuntien jätevesien puhdistamot. Lieteurakoinnin lisäksi Jyrkinen tekee lumiurakointia, teiden hoitoa sekä kaluston korjausta ja huoltoa.

Jyrkinen päätti hankkia lieteurakointiin tarvittavan kaluston käytettynä, vaikka rahoituksen järjestäminen uuteen kalustoon olisi ollut helpompaa. Käytetyissä koneissa käsirahaosuus on usein merkittävästi uutta laitetta korkeampi. Uudessa laitteessa on kuitenkin enemmän pääomaa kiinni, mikä vaikuttaa rahoituskustannuksiin. Jyrkinen hankki uusien laitteiden sijaan 98-vuosimallin Fendt 924 -traktorin sekä Samson-lietevaunun vuodelta 2010.

Teknisesti hyvässä kunnossa ostohetkellä olleen Fendtin ajotunnit olivat 12 000 tuntia. Renkaat ja istuin oli kuitenkin kuluneet ja vaihdettava. Niinpä traktorin rengaskokoa päätettiin kasvattaa, sillä maan tiivistymisen vähentäminen on keväällä tärkeää.

Traktoriin vaihdettiin 900 mm leveät takarenkaat ja 710 mm eturenkaat vanteineen, joiden hankintahinnaksi tuli veroineen 20 000 euroa. Myös alkuperäiset H3-työvalot korvattiin nykyaikaisilla ksenon- ja led-valaisimilla. Tämän lisäksi Jyrkinen hankki pitkien työpäivien varalle ohjaamoon jääkaapin sekä lämmitysuunin, joilla ruokahuolto pelaa myös pitkien työpäivien aikana.

Jyrkisen hankkiman Samson-lietevaunun kunto oli hankintahetkellä hyvä ja siisti. Sillä oli ajettu koko sen käyttöaikana noin 350 000 kuutiota lietettä. Vaunuun on mahdollista kytkeä Samsonin valmistama 8 metriä leveä kiekkomultain tai 15 metriä leveä Bomach-vetovannasmultain.

Multaimen valintaan vaikuttavat asiakkaan toiveen lisäksi levitettävän lietteen laatu ja määrä. Muokkaimen kiekot ja laakerit ovat kulutusosia, jotka vaihdettiin, mutta tämän lisäksi vaunuun ei tarvinnut tehdä merkittäviä korjauksia.

Käytetyn kaluston hankinta on aina arpapeliä. Mitä ongelmia Jyrkisen käytettyihin koneisiin on tullut matkan varalle?

Lue juttu kokonaisuudessaan Koneviestin nettisivuilta!

MT:n jättinumero ilmestyy 30.10.
Lue lisää

Koneviesti: Timo Pirilä rakensi tilalleen kevytrakenteisen lietevaunun – tällä kärryllä ei pelto tiivisty

Haju ei haitannut – sadat viljelijät seurasivat lietteen levitystä

Säkyläläistilallinen pettyi vakuutusyhtiön korvaussummaan: “Kyllä siitä pitäisi aika liki tehdashintaa oleva hinta saada”

Koneviesti: Käytettyä kaivuria ostamassa