
Kotimainen paprika kampittaa ulkomaista laadulla
Suomi-paprika on sesonkituote, joka kasvaa luonnonvalon eli auringon voimin. Kotimaisen osuus on noin kymmenen prosenttia kokonaiskulutuksesta.
Viime vuonna paprikaa viljeli 79 yritystä 53 000 neliömetrillä. Satoa saatiin 52 000 kiloa. Kuva: Jyrki Johannes Tervo +
Benita (oik.) ja Ellinor Lassfolk pakkaavat vastapoimitut chilit rasioihin. Kuva: Jyrki Johannes Tervo +
Kurt Lassfolk alkoi yhdessä vaimonsa Benitan kanssa viljellä paprikoita 15 vuotta sitten. Viljelyalaa on noin 5 000 neliömetriä.Närpiö (MT)
Suomalaista edullisempaa ulkomaalaista paprikaa on tarjolla ympäri vuoden.
Miksi kuluttajan kannattaisi valita kotimainen?
Laadun, puhtauden ja maun takia, vastaavat närpiöläinen puutarhayrittäjä Kurt Lassfolk ja Närpiön Vihannes -osuuskunnan myynti- ja markkinointijohtaja Jonas Lundström.
Laatu pysyy kunnossa, koska paprikat poimitaan kypsinä ja kuljetusmatkat jäävät lyhyiksi. Puhtauden puolesta puhuu muun muassa biologinen tuholaisten torjunta, miehet listaavat.
Lisäksi kotimainen tuotanto työllistää, Lundström muistuttaa.
Kotimaista paprikaa viljellään niin vähän, että voidaan puhua pulasta. Toisin kuin voisi ajatella, tilanne ei hilaa paprikan hintaa ylös.
"Kun määrät ovat liian pieniä, tuote ei saavuta vakaata asemaa kaupan valikoimissa eikä kykene kilpailemaan ulkomaisten paprikoiden kanssa", Lundström kuvaa.
Hänen mukaansa alojen pitäisi moninkertaistua, jotta kotimaista paprikaa riittäisi kesäkaudella myyntiin kysyntää vastaava määrä.
Paprika on tomaattiin verrattuna työläs ja vaatii pitemmän kasvuajan taimesta tuottavaksi.
Tuotantokustannus on noin 40—50 euroa neliömetriltä, kun se tomaatilla kausituotannossa on 30—40 euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


