Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • “Ostin hitsauskoneen, jota en edes osannut käyttää” – sattuma johdatti menestyväksi yrittäjäksi

    Teemu Pehkosen yrittäjäura sai alkukipinän, kun hän osti hitsauskoneen. Nyt asiakkaina on sankka joukko koiraharrastajia sekä puolustusvoimat, rajavartiolaitos ja poliisi.
    
Teemu Pehkonen on opetellut vuosien varrella kaiken yrittämisessään tarvittavan metallitöistä kotisivujen tekemiseen ja markkinointiin. "En yleensä tee asioita samoin kuin muut, sillä pienen yrittäjän on pakko erottautua muista. Markkinoinnissa pitää olla persoonallinen ja hakeutua julkisuudessa isojen toimijoiden mukaan."
    
Teemu Pehkonen on opetellut vuosien varrella kaiken yrittämisessään tarvittavan metallitöistä kotisivujen tekemiseen ja markkinointiin. "En yleensä tee asioita samoin kuin muut, sillä pienen yrittäjän on pakko erottautua muista. Markkinoinnissa pitää olla persoonallinen ja hakeutua julkisuudessa isojen toimijoiden mukaan." Kuva: Antti Savolainen
    Pehkonen kertoo olevansa jopa liian pikkutarkka tuotteiden laadusta. – En halua päästää käsistäni huonolaatuisia tuotteita.
    Pehkonen kertoo olevansa jopa liian pikkutarkka tuotteiden laadusta. – En halua päästää käsistäni huonolaatuisia tuotteita. Kuva: Antti Savolainen
    Kulkukoira-veräjä on yli 90-prosenttisesti kotimainen tuote, mistä merkkinä on Avainlippu-tunnus.
    Kulkukoira-veräjä on yli 90-prosenttisesti kotimainen tuote, mistä merkkinä on Avainlippu-tunnus. Kuva: Antti Savolainen

    "Ostin käytetyn hitsauskoneen, jota en edes osannut käyttää. Kaveri ehdotti, että tekisin hänen autoonsa koiraveräjän. Siinä sitten opettelin käyttämään hitsiä ja tein veräjän, Teemu Pehkonen muistelee aikoja, jotka johtivat Kulkukoira Oy:n perustamiseen.

    Pian kyselyitä veräjistä alkoi tulla Pehkosen sanoin ”aivan hirveästi”.

    "Ihmettelin, että voiko tämä olla mahdollista. Asiakkaiden puheiden perusteella tuntui, että niitä ei oikein muualta saanut. 2006 jätin palkkatyöni ja aloin yrittäjäksi, vaikka edes liiketoimintasuunnitelmaa ei ollut."

    Samoihin aikoihin alkoi myös kolaritestatun ruotsalaisen Variocage-koirahäkin maahantuonti. Nykyään Kulkukoira-veräjä tuo hieman reilut puolet liikevaihdosta. Toinen puoli koostuu pääasiassa Variocagen häkeistä.

    
Hyvän onnen merkitystä ei voi vähätellä, mutta menestyksen taustalla on ennen kaikkea ajatustyötä ja raakaa työntekoa. Vuosien mittaan Pehkonen on opetellut metallitöiden lisäksi kotisivujen, verkkokaupan ja sähköisen varastotietokannan tekemisen sekä perehtynyt markkinointiin.

    "Viime aikoina olen keskittynyt työtapojen järkeistämiseen niin, että kukin työvaihe sujuisi mahdollisimman jouhevasti. Yrittäjän on pakko laskea aika rahassa. Esimerkiksi inventaarion tekemiseen menee nyt 25 minuuttia."

    Yksi yrityksen vahvuuksista on, että sähköisestä tietokannasta löytyy valtava määrä autojen sisämittoja. Jokainen veräjä on automallikohtainen. Häkeistä löytyy yhden ja kahden koiran versioita yhteensä 14 erilaista. Automallien sisämitat muuttuvat muutaman vuoden välein.

    "Yli 200 autoa olen kontannut ja mittaillut, enimmäkseen autoliikkeissä. Liikkeet eivät ehkä tiedäkään, miten monta autoa ovat myyneet suositusteni perusteella, kun koiraihmiset kyselevät, millainen auto heille sopisi", Pehkonen nauraa.

    Yrityksen päätuote, Kulkukoira-veräjä, on yli 90-prosenttisesti kotimainen tuote, jolla on avainlippu-tunnus. Yrittäjä itse korostaa veräjän kotimaisuutta ja ylipäätään tuotteiden hyvää laatua.

    "Varmasti kaiken saisi paljon halvemmalla Kiinassa teettämällä, mutta haluan olla osaltani nostamassa suomalaisia tuotteita ja tekemistä."

    Kulkukoiran tuotteet eivät ole hintahaitarin alapäästä, mutta hinta-laatusuhde on kohdallaan. Esimerkiksi koirahäkki on käytännössä ikuinen, jos sitä ei kolaroida.

    "Koiraveräjä tai -häkki on arvokas tuote, joka pitää hintansa. Ne menevät myös käytettyinä hyvin kaupaksi. Myyntiin niitä tulee lähinnä silloin, kun asiakas vaihtaa autoa, eikä vanha häkki tai veräjä sovi uuteen autoon", Pehkonen tiivistää.

    
Talouden muutokset ovat näkyneet selvästi myös Kulkukoiran kymmenvuotisella taipaleella.

    "2011 liikevaihto lähti selkeään laskuun. Kuopasta alettiin nousta vasta viime vuonna."

    Yrityksen liikevaihto oli viime vuonna 220 000 euron luokkaa. Tänä vuonna liikevaihto nousee huomattavasti. Vientiä viritellään Ruotsiin ja Norjaan.

    "Selvästi näkee, että yleinen taloustilanne on paranemassa. Tärkein merkki siitä on uusien autojen myynnin kasvu. Se näkyy heti meilläkin, kun ihmiset ostavat niihin uusia veräjiä ja häkkejä."

    Kysynnän kasvaessa Pehkonen on joutunut monelle pk-yrittäjälle tutun tilanteen eteen: työvoimaa tarvitaan, mutta palkkaaminen hirvittää niin kulujen kuin byrokratiankin takia.

    "Työntekijän tähän tarvitsee, se on ihan selvä. Mutta haluan kunnon tekijän, jolle pitää maksaa kunnon palkkaa. Vaikka miten laskee, niin ensimmäinen vuosi menee miinukselle aivan väkisin. Työllistämisen aloittamisen vaikeus on mielestäni ainut selkeä epäkohta yrittäjänä toimimisessa Suomessa."

    Kulkukoira Oy

    Kotipaikka Pyhäjoki.

    Toimialana koiraveräjien valmistus ja koirahäkkien maahantuonti.

    Liikevaihto vuonna 2015 n. 220 000 euroa, kasvussa.

    Työntekijöitä yrittäjä itse.

    Omistaja Teemu Pehkonen.