Puutarha-alan pärjäämisresepti: Ei jokaiselle jotain vaan täsmätuotteita sille ryhmälle, jota halutaan palvella
"Yritykset ovat yhtä elinvoimaisia kuin ne ovat kyvykkäitä auttamaan asiakkaitaan."Jokaiselle jotain -periaate ei enää toimi, vaan yrityksen on valittava entistä paremmin, keitä se haluaa palvella.
Näin todettiin Luonnonvarakeskuksen (Luke) ja Turun yliopiston Voimakas-hankkeessa, jossa selvitettiin puutarha-alan yritysten menestymisen edellytyksiä.
Tutkijoiden mukaan Suomesta löytyy jo hyviä esimerkkejä.
"Hyvään mieleen on tuotettu ratkaisuja muun muassa viherseinillä, jotka puhdistavat sisäilmaa, ja tarjoamalla helppoja, valmiita viherpihakokonaisuuksia", listaa projektipäällikkö Taina Eriksson Turun yliopistosta.
Asiakkaat haluavat hyödyntää tuoreita kotimaisia vihanneksia helposti ja vaivattomasti. Toiveisiin vastaavat esimerkiksi yritykset, jotka toimittavat vihanneksia kotiovelle.
Vielä pidemmälle kehitettyjä täsmätuotteita ovat valmiit ja tuoreet kasvissekoitukset.
"Eräs marjantuottaja on löytänyt keinon palvella ympäri vuoden asiakkaita, jotka haluavat lähialueen marjoja, mutta joilla ei itsellään ole mahdollisuutta pakastaa niitä", Eriksson kertoo.
"Erikoistumista on esimerkiksi keskittyminen syötävien kukkien ja versojen sekä niistä tehtyjen valmiiden makuyhdistelmien tuottamiseen. Tuotanto-alue on kapea, mutta toimijoiden osaaminen alalla syvää", hän jatkaa.
Tutkijoiden mukaan yritysten kannattaa erikoistua, verkostoitua ja huolehtia omasta vahvasta osaamisestaan.
Kun valitaan, minkä tyyppisiin asiakkaisiin yritys haluaa keskittyä, täsmätuotteiden tai -palvelujen tuottaminen onnistuu.
Yrityksen menestykseen vaikuttaa se, miten yritys ennakoi ja ratkaisee asiakkaan tarpeet ja helpottaa asiakkaan elämää.
"Yritykset ovat yhtä elinvoimaisia kuin ne ovat kyvykkäitä auttamaan asiakkaitaan", kiteyttää johtava tutkija Kari Jokinen Lukesta.
Hän korostaa, että toisaalta puutarha-alan menestys alkaa aina ketjun alkupäästä eli viljelyosaamisesta.
Hankkeessa perättiin myös alan avoimuutta ja keskinäistä arvostusta.
Yritysten on tutkijoiden mukaan rakennettava hyvä kumppaniverkosto, jossa jokainen keskittyy omaan osaamiseensa. Oman alan lisäksi hyviä kumppaneita löytyy myös muilta toimialoilta, kuten rakennus-, hyvinvointi- tai teknologia-alalta.
Puutarha-alan tuotteisiin liittyy jo valmiiksi paljon positiivisia mielikuvia, mikä helpottaa markkinointia ja myyntiä.
Liiketoimintaosaaminen tulee tutkijoiden mukaan ottaa keskeiseksi osaksi alan koulutusta vahvan viljely- ja teknologiaosaamisen rinnalle.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

