
Koivulan tilan raakamaidon kysyntä räjähti käsiin
Koivulan Kotijuustolan yrittäjät Muhokselta ovat saaneet kokea menestyksen nousukiidon, kun heidän raakamaidostaan tuli valtava hitti eteläsuomalaisissa kaupoissa.Muhos
Juustolalla on tehty töitä kaksi kuukautta ilman vapaapäiviä, mutta Jenna ja Joni Pitkänen elävät tällä hetkellä unelmaansa. Kuva: Timo Heikkala”Viime marraskuusta myyntimme on kymmenkertaistunut”, kertoo Koivulan Kotijuustolan yrittäjä Joni Pitkänen. Vuodesta 1993 toiminnassa ollut meijeri on työllistänyt marraskuuhun asti kesäkuun juustokeittosesonkia lukuun ottamatta yhden henkilön muutamana päivänä viikossa.
”Navettatöiden välissä”, Pitkänen tarkentaa. Raakamaidon lisäksi meijerissä valmistetaan uunijuustoa, jogurttia ja juustokeittoa.
Marraskuussa alkoi kuitenkin ennen näkemätön nousukiito. Kaikki lähti liikkeelle asiakaspyynnöstä helsinkiläisessä K-supermarketissa.
Sen jälkeen uusia kauppoja tuli 10 viikossa. Lopulta kysyntä räjähti käsiin ja kauppoja tuli ketjuun 10 päivässä. Nyt uusia asiakkaita ei enää oteta.
Jonossa on edelleen lähes 100 eteläsuomalaista kauppaa.
Aiemmin tilalla jalostettiin oman meijerin kautta noin 10 prosenttia maidoista, nyt luku on jopa 80 prosenttia. Yrittäjä Jenna Pitkänen tarkkailee pakkauskoneen toimintaa. Kuva: Timo HeikkalaKoivulan tilan tapaukseen sopii sanonta ”on taottava, kun rauta on kuumaa”.
Kuvaavaa on, että vielä lokakuussa Pitkänen mietti, miten saisi Transitin myytyä täyteen. Tuotteita meni lähinnä Oulun alueen kauppoihin.
”Olisi hauskaa, että saisi ajaa kaksi kertaa viikossa täysiä kuormia.”
Nyt tavaraa lähtee meijeriltä neljä kertaa viikossa kuorma-autolla.
Koivulan tila tuottaa meijerissä pakkaamansa maidon itse. Tilalla on vuonna 2022 valmistunut yhden robotin navetta eli lypsäviä on noin 70.
Ennen marraskuuta tilan maidosta vain 10 prosenttia käsiteltiin omassa meijerissä. Nyt meijerin läpi eri tuotteisiin menee peräti 80 prosenttia tilan omasta maidosta.
Pitkänen kiittelee Valiota hyvästä yhteistyöstä.
”Eivät ole halunneet lyödä kapuloita rattaisiin, jos joku jalostaa oman tilan maitoa.”
Raakamaidon vanavedessä kaupat ovat halunneet myös tilan muita tuotteita valikoimiinsa, sanoo yrittäjä Joni Pitkänen. Kuva: Timo HeikkalaTuotteiden valtava kysyntä on yllättänyt. Yrittäjät tekevät töitä lähes kellon ympäri, ja navetalle on palkattu uutta työvoimaa.
”Onhan tämä aika todella mielenkiintoista”, Pitkänen tuumii. Investoinnit meijeritoimintaan ovat olleet mielessä, mutta niitä ei ole vielä ehditty tehdä. Nyt tavoitteena on saada uusi arki pyörimään sujuvasti.
”Jos tuotanto kymmenkertaistuu näin lyhyessä ajassa, niin me olemme joka puolella vähän jäljessä”, Pitkänen sanoo.
Ennen tilaukset saattoi kirjata ruutupaperille tai pitää muistin varassa. Tila on joutunut omaksumaan vauhdilla uusia työtapoja.
”Vaikka vähän väsyttää, niin tämä on kuitenkin se mistä olemme haaveilleet.”
Suuri kysyntä johtuu ihmisten valveutuneisuudesta, arvelee tilan toinen yrittäjä Jenna Pitkänen.
”Ihmiset haluavat nykyään tietää, mitä syövät. Mahdollisimman vähän prosessoitu ruoka kiinnostaa.”
Jenna Pitkäsen mielestä raakamaidosta on tosin käytettävä termiä ”käsittelemätön”, sillä raakamaitokin käy läpi ”prosesseja”.
”Maito lypsetään, ja se tulee linjastoa pitkin juustolaan, jossa se jäähdytetään tehokkaasti. Sen jälkeen maito pakataan. Ne ovat kaikki prosesseja.”
Käsittelyjä sen sijaan olisivat homogenointi ja pastörointi. Niitä Koivulan tilan raakamaidolle ei tehdä.
”Vaikka vähän väsyttää, niin tämä on kuitenkin se mistä olemme haaveilleet”, Joni Pitkänen sanoo.
Yrittäjän pitää osata nauttia tilanteesta, vaikka välillä meneekin stressin puolelle, hän pohtii.
Kaupat ovat olleet hänen mukaansa ymmärtäväisiä pienen toimijan kohdalla, vaikka joku purkki jää joskus toimittamatta.
Pienessä juustolassa valmistetaan myös ”kypsiä” tuotteita eli jogurttia, juustokeittoa ja uunijuustoa. Kuva: Timo Heikkala”Olemme tottuneet työntekoon, mutta kun täältä maalta lähdetään, niin emme ole osanneet koskeen kaupata tai myydä kunnolla”, Joni Pitkänen kuvailee.
Tuotteiden markkinointi on ollut ennemminkin ”huutoon vastaamista” eli on tuotettu sitä mitä kysytään.
”Ja kun ollaan vähän pohjoisessa niin eihän se huuto ole ollut kovin kova.”
Yrittäjät ymmärtävät, että kova ”hype” tuotteen ympärillä tarkoittaa myös sitä, että todennäköisesti jossain vaiheessa kysyntä lähtee kovaan laskuun.
”Luotan siihen, että tuotamme markkinoille sen verran laadukkaita tuotteita, että ne myyvät jatkossakin.”
Kanavat kauppoihin ovat kuitenkin nyt auki, ja meijeritoiminnan kehittäminen pääsee kunnolla vasta alkamaan.
Raakamaito
Raakamaitoa ei ole käsitelty muuten kuin jäähdyttämällä.
Tavallinen kaupan maito on pastöroitua ja homogenoitua. Siitä on poistettu maitorasva osittain tai kokonaan.
Kun maidosta poistetaan rasvaa, myös rasvaliukoisen D-vitamiinin määrä on vähentynyt. Tämän johdosta D-vitamiinia lisätään meijerissä useisiin kaupassa myytäviin maitolaatuihin. Määrä ilmenee pakkauksesta.
Pastöroinnissa maito kuumennetaan vähintään +72 °C lämpötilaan 15 sekunnin ajaksi. Pastörointi tappaa useimmat patogeeniset eli tautia aiheuttavat mikrobit.
Ruokaviraston mukaan raakamaito tulee käyttää mahdollisimman nopeasti ja vain kuumennettuna tai kuumennettavien ruokien valmistukseen.
Raakamaidossa voi olla taudinaiheuttajia, jotka voivat olla riski perussairaille tai riskiryhmille.
Lähde: Ruokavirasto
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









