Vipu-palvelusta on tullut erottamaton osa viljelijäarkea – liki jokainen viljelijä kokee hyödylliseksi
Vipu-palvelun merkitys tukia koskevien tietojen lähteenä on kasvanut huomattavasti.Vipu-palvelusta on vuosien mittaan tullut viljelijöille tärkein tukihakuun liittyvä palvelu. Hyödyllisenä tai erittäin hyödyllisenä palveluna Maaseutuvirasto Mavin kehittämää palvelua pitää 95 prosenttia viljelijöistä.
Vipu-palvelua ei mielletä ainoastaan tukihakukanavaksi vaan myös monipuoliseksi tukitiedon lähteeksi. Tässä sen merkitys on ollut kasvussa: 66 prosenttia Ruokaviraston tammikuussa tekemään kyselyyn vastanneista viljelijöistä ilmoitti saaneensa Vipu-palvelusta tietoa tukihausta ja -ehdoista.
Kaksi vuotta sitten tehdyssä vastaavassa kyselyssä osuus oli 48 prosenttia.
Tärkeimpänä tiedon lähteenä vastaajat pitivät kuitenkin edelleen tukien hakuoppaita.
Tiedot käyvät ilmi Ruokaviraston tammikuussa tekemästä kyselystä. Mavi yhdistyi Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran kanssa Ruokavirastoksi tämän vuoden alussa. Tällöin Vipu-palvelu siirtyi osaksi Ruokaviraston sähköisiä asiointipalveluita.
Ruokaviraston kyselyssä vastaajia pyydettiin myös kertomaan, mitä asiakirjoja he olisivat valmiita tulevaisuudessa vastaanottamaan sähköisesti.
Vastaajista 88 prosenttia voisi ottaa sähköisesti vastaan tukipäätökset ja 77 prosenttia valvontatulokset.
Ruokaviraston mukaan palvelujen monipuolinen saatavuus verkossa on yksi sen tärkeimmistä tavoitteista.
Ruokaviraston tammikuussa toteuttama kysely lähetettiin noin 2 700 viljelijälle, joista kyselyyn vastasi noin 26 prosenttia.
Kyselyn tavoitteena oli selvittää viime vuonna maataloustukien valvonnassa olleiden viljelijöiden kokemuksia tukien hakemisesta ja valvonnoista.
Lue myös:
Viljelijöiden tyytyväisyys tukivalvontoihin parani – arvosanaksi "kasi plus"
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


