Raision liiketulos nousi viidenneksen
Raision liiketulos oli tammi–maaliskuussa 8,0 miljoonaa euroa, kun vuosi aiemmin se oli 6,6 miljoonaa.
Konsernin liikevaihto oli vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 128,3 miljoonaa, kun viime vuoden vastaavalla jaksolla se oli 135,0 miljoonaa euroa.
Toimitusjohtaja Matti Rihko sanoo liikevaihdon laskun kertovan siitä, että Raisio on keskittänyt toimintaansa paremmin kannattaviin liiketoimintoihin ja tuotteisiin.
”Olemme osana virtaviivaistamista luopuneet toiminnoista, joissa emme näe meillä olevan riittäviä kasvun mahdollisuuksia, ja toisaalta olemme lähteneet mukaan toimintoihin, joissa tiedämme pystyvämme luomaan lisäarvoa osaamisellamme.”
Rihko sanoo viime marraskuussa ostetun tšekkiläisen Candy Plus -makeisyhtiön liittämisen osaksi Raisio-konsernia toteutuneen onnistuneesti.
”Candy Plus on pystynyt osana Raisiota kasvattamaan liikevaihtoaan ja parantamaan kannattavuuttaan.”
Raisioagron liiketulos oli lievästi tappiollinen mutta parantui viime vuodesta.
Raisioagron toimintaan on vaikuttanut huomattavasti Benemilk-rehut.
”Olemme onnistuneet muutamassa kuukaudessa saavuttamaan Benemilk-rehuilla noin 10 prosentin markkinaosuuden Suomen lypsykarjan rehuissa”, Rihko kertoo.
Lähes 70 prosenttia Benemilk-rehuja kokeilevista tiloista on jäänyt Raision asiakkaiksi kampanja-jakson aikana.
Raisio uskoo Benemilkin tarinan olevan vasta alussa. Tavoitteena yhtiöllä on kehittää tuotetta lisää ja saada se kaupallistettua kansainvälisesti.
Tälle vuodelle Raisio ennakoi maltillista liikevaihdon kasvua ja arvioi liiketuloksensa paranevan selvästi viime vuodesta.
TUURE KIVIRANTA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
