Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Mainos: KultaVintage

    Kultakauppa villitsee nyt suomalaisia – Yrittäjä kertoo, miten palvelu onnistuu kilpaillulla alalla

    Monen suomalaisen laatikoista löytyy vanhoja kultakoruja tai arvoesineitä, mutta mitä niille kannattaa tehdä? Yhä useampi haluaa vaihtaa arvometallin rahaksi. Kultaesineille riittää nyt ostajia, mutta toimijoiden asiantuntemuksessa on eroja.

    Viime aikoina kullan ympärille on syntynyt Suomessa suorastaan villitys. Sosiaalinen media vilisee kultakorujen ostamiseen liittyviä ilmoituksia useilta eri toimijoilta.

    Ilmiö selittyy ainakin osittain kullan markkina-arvolla, joka on tällä hetkellä verrattain korkea. Kullan hinta on noussut vuodessa noin 40 %. Useita kymmeniä kultaa ostavia yrityksiä kiertää autolla ostamassa ihmisten ylimääräisiä kultaesineitä.

    Harva kuitenkaan tietää, että pienillekin paikkakunnille ulottuvan kauppa-autokonseptin takana on yksi mies, Matias Kerminen. Uusien kilpailijoiden ilmaantuminen alalle ei ole Kermistä hidastanut, sillä hänen yrityksensä Kultavintage kasvaa huimaa tahtia.

    Palvelua tarvitaan pienilläkin paikkakunnilla

    Vuoden 2022 alussa Kerminen keksi lähteä ajamaan Kultahopea-brändätyllä kauppa-autollaan pitkin pieniä pitäjiä ja suurempia kaupunkeja. Ideana oli ehtiä mahdollisimman moneen paikkaan saman päivän aikana.

    “Halusin tehdä kullan ostamista eri tavalla kuin muut. Ihmiset kaipaavat palveluita, jotka tulevat lähelle ja ovat helposti saatavilla. Kun tein lyhyempiä pysähdyksiä monessa kohteessa, pystyin tarjoamaan palvelua laajemmalle kohderyhmälle”, kertoo Kerminen.

    Kermisen yritys ostaa kultaa, hopeaa, arvoesineitä ja erilaisia keräilytuotteita, joista asiakkaille maksetaan markkina-arvoon suhteutettu korvaus.

    ”Monessa kotitaloudessa on tarpeettomia arvoesineitä, jotka halutaan muuttaa rahaksi. Palvelumme on helppo ja luotettava tapa myydä arvotavara eteenpäin oikealla hinnalla”, Kerminen toteaa.

    Matias Kerminen kiersi ensin yksin ympäri Suomea ja huomasi, että palvelulla on kysyntää. Kovin moni muu ei ollut pysähtynyt esimerkiksi Alastarolle tai Ypäjälle kultaa ostamaan.

    Liiketoiminta kasvoi nopeasti: vuoden 2022 lopulla Kultahopean nimissä kiersi jo neljä kauppa-autoa. Seuraavana vuonna yritys perusti vakituisia ostopisteitä ja vähitellen kasvoivat myös panostukset markkinointiin.

    Vuonna 2025 lanseerattiin Kultahopean rinnalle Kultavintage-brändi, jonka myötä yrityksen palvelukokonaisuus on monipuolistunut. Arvometallien ostamisen lisäksi yritys keskittyy enemmän myös asiantuntijapalveluihin ja arvotavaroiden myyntiin.

    ”Tällä hetkellä meillä on kymmenen kauppa-autoa, jotka tarjoavat palvelua kaikkialla Suomessa. Olemme maan isoimpia kullan ostajia. Vuoden aikana olemme lisäksi avanneet kymmenen myymälää, joissa myydään erityisesti design-koruja”, iloitsee Kerminen.

    Asiantuntijuus on kilpailuetu

    Kullan ostajia riittää yllin kyllin, mutta miten asiakas valitsee sopivan toimijan? Palvelun saatavuuden ja helppouden lisäksi Matias Kerminen panostaa laatuun ja asiantuntijoiden erityisosaamiseen.

    “Asiantuntijuudella voi hyvin erottautua alalla. Pyrimme palkkaamaan Suomen parhaita ammattilaisia eri aihealueille. Meillä on esimerkiksi jalokivien erityistuntijoita gemmologeja, kellospesialisteja ja numismaatikkoja. Tuotespesialistit pystyvät hyvin tarkkaan määrittämään eri esineiden arvoja”, sanoo Kerminen.

    Korujen ja arvotavaroiden arvon hahmottaminen ei aina ole yksinkertaista. Kullan arvo materiaalina voidaan mitata laitteilla, mutta esinearvon määrittäminen vaatii asiantuntemusta. Korujen ja esineiden arvoon vaikuttavat materiaalin lisäksi esimerkiksi brändi, design ja mallin harvinaisuus.

    “Kiertävistä toimijoista olemme tällä hetkellä ainoa, joka pystyy tarjoamaan esinearvoon liittyvää asiantuntemusta. Saatavuuden lisäksi haluamme olla laadukas ja ammattitaitoinen toimija”, Kerminen toteaa.

    Saako arvoesineistä paremman hinnan myymällä ne itse?

    Suurin osa ostetusta kullasta menee sulatukseen ja sieltä globaaleille kultamarkkinoille tai koruteollisuuteen. Osa arvoesineistä lähtee kuitenkin jälleenmyyntiin. Kultavintagen myymälöissä on saatavilla laaja valikoima arvonsa säilyttäneitä design-koruja, keräilytavaroita ja arvoesineitä. Voisiko arvokkaan korun myydä itse ja saada siitä paremman hinnan?

    Kermisen mukaan arvokorun tai kullan myymistä loppukäyttäjälle voi toki kokeilla itsekin. Toisinaan on mahdollista saada parempi hinta, jos löytää oikean asiakkaan.

    Myyminen edellyttää kuitenkin paljon työtä ja asiantuntemusta. Jo myynti-ilmoituksen laatiminen vaatii usein ammattitaitoa, esimerkiksi laadukas kuva ja tarkka informaatio tuotteesta ei onnistu ihan keneltä vain.

    “Arvokkaiden esineiden myyjällä pitää olla uskottava ja luotettava profiili, siksi nettikirpputoreilta voi olla vaikea löytää ostajaa. Ihmiset ovat ymmärrettävästi varovaisia verkkoalustoilla. Mitä arvokkaampi tuote, sitä vaikeampi sitä on asiaan perehtymättömänä myydä oikealla hinnalla”, arvioi Kerminen.

    “Meiltä kaivataan nimenomaan palvelun helppoutta, luotettavuutta ja asiantuntemusta. Olemme ammattimainen toimija, joka osaa määrittää oikean hinnan. Meillä on valmiit verkostot ja prosessit. Hoidamme asiakkaan puolesta tuotetiedot, sertifikaatit ja myynnin, hän saa rahat suoraan tilille”, Kerminen perustelee.

    Asiantuntijuuden ja uusien toimipisteiden myötä Kultavintagen tunnettuus ja liikevaihto ovat kasvaneet nopeasti. Kermisellä on kuitenkin mielessään jo seuraava visio:

    “Ensi vuonna tavoitteemme on avata kymmeniä myymälöitä lisää.”

    Ajanvaraus

    Mainos: KultaVintage