Katso video – Itseään ajava robottirekka siirtää haketta Stora Enson Uimaharjun tehdasalueella
Stora Enso testaa automaattisesti kulkevaa kuorma-autoa. Sahalta sellutehtaalle kulkee päivittäin noin 15 kuormaa.
Stora Enson automaattisesti ajavan kuorma-auton testikäyttö kattaa kaikki vuodenajat. Näin selvitetään sääolosuhteiden vaikutusta autoon ja sen apuna toimivaan liikenteenohjausjärjestelmään. Kuva: Lari LievonenStora Ensolla on parhaillaan menossa automaattisesti ajavan kuorma-auton testikäyttö Uimaharjun tehdasalueella Joensuussa.
Sahan ja sellutehtaan välillä kulkevan ajoneuvon suurin nopeus on 20 kilometriä tunnissa.
Robottirekka kuljettaa päivittäin noin 15 kuormaa sahahaketta sellutehtaalle 1,4 kilometrin matkan.
Haketta käytetään raaka-aineena sellun valmistuksessa.
Tämän vuoden loppuun kestävissä testauksissa tutkitaan muun muassa, paljonko automatisoiduilla kuljetuksilla voidaan vähentää päästöjä ja parantaa turvallisuutta.
Stora Enson hankintajohtajan Antti Suvisen mukaan ilman kuljettajaa liikennöivä ajoneuvo parantaa työturvallisuutta erityisesti hakekasojen ja varastojen läheisyydessä.
"Kuljettajan ohjaamoon kiipeäminen ja sieltä pois laskeutuminen ovat tilastojen mukaan kaikkein altteimpia vaiheita tapaturmille. Silloin tapahtuvat liukastumiset ja lipeämiset. Nyt ne vaiheet jäävät pois", hän selvittää.
"Kun kuljettaja siirtyy auton ohjaamosta etävalvomoon, myös hänen työskentelyolosuhteet paranevat."
Vielä koekäytön alkuvaiheessa kuljettaja valvoo auton kulkua ohjaamon sisältä, vaikka auto toimii automaattisesti.
"Myöhemmässä testausvaiheessa kuljettaja siirtyy ohjaamosta etävalvomoon", Suvinen kertoo.
Kulkureitillä ja ajoneuvossa itsessään on paljon uudenlaisia turvalaitteita kuten erilaisia sensoreita ja älykkäitä liikennevaloja, jotka omalta osaltaan parantavat liikenneturvallisuutta tehdasalueella.
"Testikäytöllä saamme myös lisätietoa, millaisia kustannussäästöjä uudenlaisella ajoneuvolla voidaan saavuttaa tehdaskuljetuksissamme”, Suvinen toteaa.
Automaattisen kuorma-auton odotetaan pienentävän päästöjä automatiikan optimoidessa moottorinkäyntiä ja reittivalintaa.
Vähentyvä polttoainekulutus tuo myös taloudellisia säästöjä.
Testaus kattaa kaikki vuodenajat.
Näin selvitetään sääolosuhteiden vaikutusta automaattisesti ajavaan autoon ja sen apuna toimivaan liikenteenohjausjärjestelmään.
"Uimaharjun tehdasalue Pohjois-Karjalassa on otollinen paikka testata, koska täällä on vielä neljä vuodenaikaa ja saamme myös talvikokemuksia."
"Suljetulla tehdasalueella saha ja haketta käyttävä sellutehdas sijaitsevat testikäytön kannalta sopivan matkan etäisyydellä toisistaan", Suvinen kehuu olosuhteita Uimaharjussa.
Stora Ensolla ei ole vielä suunnitelmia automaattisesti kulkevien ajoneuvojen mahdollisesta käytöstä.
"Nyt mennään tämä testivaihe ja kerätään kokemukset tekniikasta ja toiminnasta. Katsomme ihan rauhassa, mitkä ovat tulokset."
"Jos kaikki menee hyvin ja saadaan haettuja hyötyjä, niin totta kai tämä tieto on sitten käytettävissä Suomessa ja miksei maailmanlaajuisesti muuallakin vastaavissa paikoissa", Suvinen pohtii.
Automaattisesti ajavan auton testaus on Stora Enson ja hakekuljetuksia operoivan Mantsinen Groupin yhteishanke.
Ajoneuvon älykkään ohjausjärjestelmän ja varustelun on toimittanut Hiab, joka on kehittänyt järjestelmää yhdessä VTT:n kanssa.
VTT:n lisäksi turvallisuustyössä on mukana älykkäisiin liikenneturvallisuustuotteisiin ja -palveluihin erikoistunut InnoTrafik.
Nokian Renkaat testaa hankkeessa sensoreilla varustettuja älyrenkaita.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
