Metsäteollisuus huolissaan vähäliikenteisten teiden kohtalosta
Valtiovarainministeriön talousarvioesityksessä esitetään leikkauksia vähäliikenteisten teiden rahoitukseen. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ja Metsäteollisuus ry vaativat, että myös vähäliikenteiset tiet pidetään kunnossa.
Järjestöjen mukaan hallitusohjelmassa huomioidaan yksiselitteisesti alempiasteinen tieverkko. Silti sekä yksityisteille että metsäteille kohdistuvia avustuksia ollaan reippaasti leikkaamassa.
Järjestöt muistuttavat, että ostovoimakorjattu tiestön korjausvelka on jo 2,4 miljardia euroa. Väylärahoja tulisi keskittää erityisesti olemassa olevan tieverkon kunnossapitoon ja kehittämiseen.
”Parhaiten vähäliikenteisen tiestön kunnosta pidetään huolta resursoimalla riittävästi perusväylänpitoa, jolla olemassa oleva tieverkko pidetään kunnossa. Kohonneet kustannukset ovat johtaneet tilanteeseen, jossa edes pääväyliin ei kyetä panostamaan riittävästi”, toteaa toimitusjohtaja Anssi Kujala SKAL Ry:stä.
Erityisesti harvaan asutuilla seuduilla, Pohjois- ja Itä-Suomessa, jossa pääväyläverkko on harva, on alempiasteisilla teillä keskeinen merkitys alueen elinvoiman turvaaville tavarankuljetuksille. Näillä on myös huoltovarmuuden näkökulmasta suuri merkitys.
”Vähäliikenteinen ei tarkoita vähäpätöisempää. Yksityisteiltä lähtee päivittäin jopa 4000 puu- ja sivuvirtakuljetusta”, muistuttaa Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Paula Lehtomäki.
Hallitusohjelma sisältää mittavan 4 miljardin investointipaketin, josta 3 miljardia olisi tarkoitus kohdistaa väyliin. Elinkeinoelämän mukaan on tärkeää saada väylähankkeet käyntiin etupainotteisesti mahdollisimman pian.
Tiestön korjausvelan kasvun pysäyttämiseksi teitä tulisi päällystää 4000 kilometriä vuodessa. Pelkästään se edellyttäisi noin 150–200 miljoonan euron lisäystä perusväylänpidon rahoitukseen.
Tällä panostuksella voitaisiin rahoittaa myös vähäliikenteisempiä, mutta elinkeinoelämälle tärkeitä teitä.
Metsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

Osaston luetuimmat
- Koneen säätiön rahoitusta saanut Elokapina ilmoittaa tukkineensa Kemin sellutehtaan pääsisäänkäynnin
- Metsä Tissue sijoittaa uuden pehmopaperitehtaansa Ison-Britannian Gooleen – raaka-aine tulee tutusta paikasta
- Karjalainen: Sudet tunkeutuivat pihattonavettaan ja söivät vasikan Tohmajärvellä
- Stora Enson Hans Sohlström on UPM-taustainen metsäteollisuusjyrä, joka tiesi jo pietarsaarelaisena lukiolaisena haluavansa teollisuusyhtiön johtoon
- Video: Tämän keksinnön ansiosta Jouko Makkosen ei ole tarvinnut turvautua metsän mätästyksessä vieraan apuun vuosikymmeniin
- Stora Enson vaikeneminen nostaa kysymyksiä: Miksi Sohlström on oikea henkilö johtoon?
- Suurin osa marjoista jää poimimattomana metsiin – marjakasville itselleen on parempi päätyä eläimen kuin ihmisen ravinnoksi