”Puuta kaatuu talvella, mutta emme pysty venymään” – kuljetusyrittäjät vaativat vauhtia norminpurkuun
Kuljetusalan työntekijät vastustavat ajo- ja lepoaikasäädösten höllennyksiä.
Skal ry:n mukaan kuormanvarmistuksen säännökset ovat aiheuttaneet kuljetusalalla viime vuosina epävarmuutta. Ohjeistuksiin toivotaan selkeyttä. Kuva: Sanne KatainenSuomen kuljetus ja logistiikka Skal ry vaatii maan hallitukselta vauhtia kuljetusalan normien purkuun.
Hallitus on ohjelmassaan sitoutunut purkamaan kautensa aikana vähintään 300 yrityksiä ja kansalaisia haittaavaa normia. Järjestön mukaan norminpurkuesityksiä käsitellään todennäköisesti syksyn budjettiriihen yhteydessä.
Skal on kartoittanut kuljetusbarometrissaan kohteita, joissa säädöksiä olisi tarpeen höllentää. Sen perusteella ylivoimaisesti eniten kuljetusyrittäjiä rassaavat ajo- ja lepoaikasäädökset.
Metsäalan kuljetusyrittäjien toiminnanjohtaja Kari Palojärvi tiivistää ongelman suureen kausivaihteluun.
”Meillä kaatuu metsässä puuta talvella. Pitäisi pystyä venymään, mutta emme pysty”, hän kommentoi.
Palojärvi vaatii ylityömäärään joustoa koko vuoden ajalta, eikä vain kuukausittain, jotta puutavara-autojen kuljettajat pystyisivät talvella tekemään tarvittaessa pidempiä vuoroja.
Hän toivoo joustoa myös viikkolepoon, jotta joskus voisi tehdä yli viisi työpäivää viikossa.
Lisäksi hän ehdottaa, että lakisääteisiä taukoja voisi pitää myös määrätyllä alueella tehdasalueella.
”Tauko tuhoutuu, jos autoa joutuu siirtämään kesken tauon.”
Ajo- ja lepoajoista säädetään EU-tasolla. Skal vetoaa suomalaisiin päättäjiin, että he vaikuttavat EU-säädöksiin ja myös varmistavat, ettei Suomi tee niihin omia tiukennuksia.
”Yksinkertaisista asioista tehdään järkyttävän vaikeita.” Kari Palojärvi
Palojärven mukaan esimerkiksi säädökset siitä, minkälainen lokasuoja kuorma-autossa saa olla, on ajoneuvovalmistajalle käytännössä mahdoton.
”Yksinkertaisista asioista tehdään järkyttävän vaikeita.”
Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n edunvalvontapäällikkö Harri Pasanen hämmästelee Skalin ulostuloa.
”Ajo- ja lepoaikasäädökset eivät tarvitse lisää joustoa siihen suuntaan, että entistä enemmän saisi ajattaa”, hän jyrähtää.
Pasanen perustelee kantaa yleisellä turvallisuudella. Jo nyt kuljettaja voi ajaa 4,5 tuntia putkeen ja tehdä 15 tunnin työpäivän.
Siitä Pasanen on kuljetusyrittäjien kanssa samaa mieltä, että byrokratiaa voisi vähentää ja ohjeistuksia selkeyttää.
Koko kuljetusalan yhteinen toive on, että samaa tietoa kysytään yrityksiltä vain kerran. Myös esimerkiksi kuormanvarmistuksen säännökset ovat alan mielestä epäselviä.
Skal julkistaa syyskuussa ohjelman kuljetusalaan liittyvien normien ja säädösten joustavoittamiseksi.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat







