Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Voimavaroja vanhemmuuteen

    Minna Huotilainen (vas.), Lotta Uusitalo-Malmivaara, Anna-Mari Sajaniemi ja Arniika Kuusisto haluavat luoda vanhemmille tukiverkon, jonka tiedepohjainen tietopaketti auttaa ongelmatilanteissa niin lapsia kuin aikuisia.
    Minna Huotilainen (vas.), Lotta Uusitalo-Malmivaara, Anna-Mari Sajaniemi ja Arniika Kuusisto haluavat luoda vanhemmille tukiverkon, jonka tiedepohjainen tietopaketti auttaa ongelmatilanteissa niin lapsia kuin aikuisia. 

    Vauvan syntymä on iloinen tapahtuma. Pienen lapsen kasvattaminen sen sijaan saattaa raastaa hermoja. Moni vanhempi huolehtii lapsensa kasvatuksesta ja on epätietoinen, mitä tehdä ongelmatilanteissa.

    Tämän ovat oman arkensa ja tutkimustiedon valossa huomanneet Parental Box -tiimin Lotta Uusitalo-Malmivaara ja Anna-Mari Sajaniemi. Parivaljakko uskoo, että vanhemmat jäävät liian usein epävarmuuden kanssa yksin.

    Tietolähteitä on tarjolla pilvin pimein, mutta luotettavaa tietoa voi olla hankalaa erottaa tietomeren kuohuista.

    Epätietoisten vanhempien avuksi Parental Box haluaa kehittää turvaverkon. Se olisi tieteelliseen tutkimukseen perustuva tietopaketti, eräänlainen henkinen äitiyspakkaus.

    Tietopaketti tulisi ilmaiseksi kaikkien suomalaisvanhempien saataville. Tiimiä vetävän erityispedagogiikan dosentti Uusitalo-Malmivaaran mukaan tiedolla on monenlaista tarvitsijaa.

    ”Kahtiajakautuminen näkyy perheissä. On niitä, joilla ei ole juurikaan tietoa, ja sitten niitä, jotka ylisuorittavat ja ovat stressaantuneita”, hän luonnehtii.

    Parental Boxin avulla tutkijat haluavat auttaa aikuista pärjäämään sekä lapsen että oman vanhemmuutensa kanssa.

    Ryhmän kaupallistajana toimivan Sajaniemen mukaan tietopaketille on luontainen tarve yhteiskunnan muuttumisen myötä. Avun pyytämistä ei tulisi hävetä.

    ”Ennen monta sukupolvea eli yhdessä, mutta kaupungistumisen myötä luontainen tukiverkko on jäänyt taakse. Vanhemmat ovat aiempaa enemmän yksin.”

    Toisin kuin suurella osalla Helsinki Challengen finalisteista, Parental Boxin innovaatio ei ole luonteeltaan lääke- tai luonnontieteellinen vaan sosiaalinen. Tiimi ei silti erottele erityyppisiä keksintöjen keskenään.

    ”Koko yhteiskunnan menestys perustuu siihen, miten hyvin sen jäsenet voivat”, Sajaniemi huomauttaa.

    Käytännössä tietopaketti olisi kaksiosainen. Ensinnäkin se sisältäisi 10 fyysistä, ytimekästä tietokorttia, jotka jaettaisiin äitiyspakkauksen mukana.

    ”Se on sisäänheittotuote, ensiapupakkaus”, Uusitalo-

    Malmivaara kuvailee kortteja.

    Toinen osa olisi digitaalinen palvelu. Hanke on avannut marraskuun alussa Paboon-nettisivuston, johon tietoa on tullut saataville.

    Perheiden tarpeita on selvitetään vielä vuoden verran haastattelujen avulla, ja tuotetta kehitetään niiden avulla.

    Nettisivuston ja mobiilisovelluksen myötä tiedon levittäminen laajalle on halpaa. Lisäksi tietoja voi tekoälyn avulla muokata kunkin perheen tarpeisiin.

    ”Onhan vauvanhoito-oppaita vaikka kuinka paljon. Täytyy kuitenkin olla jokin, mikä on riittävän simppeli ja nopeasti saatavilla”, Uusitalo-Malmivaara linjaa.

    Etuna muihin oppaisiin nähden olisi myös se, että netissä olevaa tietoa voi päivittää. Hankkeessa on tieteentekijöiden lisäksi yhdistyksiä, jotka tukevat suomalaisten perheiden jaksamista.

    Tiimiin kuuluu jäseniä esimerkiksi Suomen mielenterveysseurasta sekä Ensi- ja turvakotien liitosta, joiden tietoja hanke välittää eteenpäin. Näin edesautetaan liittojen toimintaa ja vältetään turhaa työn toistamista.

    Vaikka apupaketti olisi kaikille suomalaisille ilmainen, sen pitää tuottaa myös tuloja. Tietokin maksaa.

    Yksi ansaintamalli olisi käyttäjille kohdennetut lisäpalvelut. Lisäksi ulkomailla palvelu olisi maksullinen.

    ”Ulkomailla ei ole äitiyspakkausta”, Lotta Uusitalo-

    Malmivaara huomauttaa.

    ”Tai neuvolajärjestelmää”, Sajaniemi lisää. ”Päämarkkina-alue tulee olemaan Suomen ulkopuolella.”

    Jotta suomalaistuote otettaisiin vastaan myös muualla maailmassa, se pitää tehdä ymmärrettäväksi kutakin kulttuuria varten. Myös muille markkinoille mennään tieteellinen tieto edellä.

    ”Meillä on yhteistyöyliopistoja eri maissa, joiden avulla rakennamme paikallista yhteiskunnallista kontekstia”, Sajaniemi kertoo.

    Ensin tuote on kuitenkin tarkoitus saada suomalaisiin äitiyspakkauksiin, neuvoloihin ja älypuhelimiin. Parental Boxin jäsenet toivovat, että tämä voisi tapahtua jo ensi vuonna.