Lukijalta: Ruokakauppaan tarvitaan lisää kilpailua
Miksi työ- ja elinkeinoministeriö katsoo sormien läpi Keskon ja S-ryhmän dominointia ruokakauppamarkkinoilla, kysyy Kim Väisänen.
Kim Väisänen kaipaa Lidlin lisäksi lisää ulkomaisia kilpailijoita Suomen ruokakauppamarkkinoille. Kuva: Anu Leppänen / Lidl / Kuvankäsittely: Janiko KemppiMe kuluttajat odotamme kuluttajahintojen rajua laskua ruokakaupoissa vuoden 2021 tasolle. Vielä eivät ole Kesko, S-ryhmä eikä Lidl laskeneet rajusti tuotteiden hintoja. S-ryhmä laskee 400 tuotteen hintaa. Kesko laskee 200 tuotteen hintaa. Lidl laski 100 tuotteen hintaa vuonna 2023. Ihmetystä herättää Viron Lidlin 400 tuotteen hinnanlasku syyskuussa 2023.
Kesko, S-ryhmä ja Lidl perustelivat tuotteiden hintojen nousua raaka-aineiden, energian, polttoaineiden ja työvoimakustannusten nousulla vuonna 2022.
Ihmetystä herättää Keskon ja S-ryhmän dominointi ruokakauppakilpailussa. Tanskassa asiakkaista kilpaillaan aidolla kilpailulla ruokakaupoissa: 7-Eleven, Fakta, Lidl, Meny, Netto, Rema 1000 ja Spar. Tanskassa on vain 5,9 miljoonaa asukasta mutta katukuva on kirjava ruokakaupoista.
Suomessa kuluttaja-asioista vastaavan työ- ja elinkeinoministeriön kotisivuilla korostetaan, että markkinoiden hyvä toimivuus on keskeisen tärkeä tekijä Suomen kilpailukyvyn edistämisessä. Kilpailua on edistettävä ja kilpailun vääristymiä on vastustettava kuluttajien ja tuottavuuden hyväksi. Miksi ministeriö katsoo sormien läpi Keskon ja S-ryhmän dominointia ruokakauppamarkkinoilla? Miten työ- ja elinkeinoministeriö aikoo edistää ulkomaisten ruokakauppaketjujen tulemista Suomeen?
Ruotsin Lidl laski tuotteiden hintoja 30 prosenttia keväällä 2023. Irlannin ja Ison-Britannian Lidlit laskivat myös rajusti hintojaan viime keväänä. Nyt toiveet elintarvikkeiden hintojen laskemiseksi kohdistuvat Suomen Lidliin.
Suomen korkeita elintarvikkeiden hintoja perustellaan myös maantieteellisellä sijainnilla, suomalaisten heikolla ostokyvyllä, korkealla verotuksella ja Venäjän läheisyydellä. Pitää muistaa naapurimaamme Viron läheisyys ja silti Virossa laatutietoiset kuluttajat ostavat edullisempia tuotteita.
Me kuluttajat jäämme odottamaan aitoa ruokakauppakilpailua.
Kim VäisänenHelsinkiArtikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



