
Mallasohran saatavuus huolettaa Viking Maltia
Kehno ohrasato aiheuttaa päänvaivaa Suomen suurimmassa mallastamossa. Mallastamo ottaa viljaa vastaan muiltakin kuin sopimustuottajilta.
Myyntijohtaja Sanna Kujala tarkastelee mallastuvaa luomu-Harbinger-erää. Jyväkoko on kohdallaan. Mallastuslaariin mahtuu kerralla yhden rekkakuorman ohrat. Kuva: Markku PulkkinenRekkoja valuu tasaiseen tahtiin Viking Maltin tummuneiden tiiliseinien reunustamalle pihalle. Vielä ei näyttäisi mallas- ohrasta olevan pulaa.
”Mallasohran hankkiminen tulee olemaan talven aikana hyvin, hyvin haastavaa. Kokonaissato jäänee vielä pienemmäksi kuin on arvioitu. Sopimusviljelijöidemme keskisato näyttäisi olevan alle 3 000 kiloa hehtaarilta”, kertoo myyntijohtaja Sanna Kujala Viking Maltilta.
Viking Malt käyttää vuosittain reilut 100 000 tonnia, 100 miljoonaa kiloa suomalaista ohraa.
ProAgria arvioi, että Suomessa tuotettiin tänä vuonna maltaaksi kelpaavia lajikkeita vajaat 200 000 tonnia.
Tuonnistakaan ei ole välttämättä apua, sillä ohrapula on tällä hetkellä maailmanlaajuinen.
Mallastamolle tarjotun ohran laatu on ollut pääosin hyvä. Jyvät ovat isoja ja itävyys kunnossa. Valkuaista monissa erissä on hieman liikaa.
”'Valkuaisrajoissa on joustettu ja valkuaisvähennykset on poistettu. Näytteitä kannattaa lähettää analysoitavaksi, vaikkei viljelysopimusta ole. Jos kaupat tekee tänään, kuorman voi kipata huomenna”, Kujala lupaa.
Viking Malt maksaa mallasohrasta tällä hetkellä Lahdessa 260–270 euroa tonnilta, noin 30 euroa rehuohraa enemmän.
Maltaan hintoihin noussutta ohran hintaa ei ole vielä pystytty viemään, mutta uuden sadon kaupoissa maltaan hinnan tulisi Kujalan mukaan luonnollisesti nousta.
Viking Maltin pihalla pyörähtää päivittäin 10–12 rekkaa. Jokaiselle autolle annetaan tarkka kippausaika. Jonoa ei ole. Kuva: Markku PulkkinenViking Malt on viljan sopimustuotannon edelläkävijöitä Suomessa. Jokaiseen sopimukseen on kirjattu tonnihinta jo ennen toimitusajan sopimista.
”Viljelijä voi itse päättää, milloin kiinnittää ohran hinnan. Kiinnitykset voi jakaa useampaan erään. Kiinnityserä kannattaa useimmiten olla vähintään yhden rekkalastin kokoinen eli 40 000–50 000 kiloa.”
Mallasyhtö julkistaa sopimushintansa ensi vuoden sadolle parin viikon päästä.
”Lupaamme huolehtia siitä, että mallasohran hinta on kilpailukykyinen myös ensi vuonna. Joukkoon mahtuu edelleen lisää sopimusviljelijöitä”, Kujala kannustaa.
.Vesijärven rannan maisemat jäävät taakse, kun paalutusvaiheessa olevat uudet tilat valmistuvat. Kuva: Markku PulkkinenViking Malt Group investoi uuteen mallastamoon Lahdessa. 90 miljoonaa euroa maksava mallastamo sijoittuu Kujalan teollisuusalueelle nelostien kupeeseen.
Tuotantokapasiteetti kasvaa Suomessa kymmenen prosenttia.
”Investointi on Suomen elintarviketeollisuuden suurimpia tällä vuosituhannella. Yritys pysyy Lahdessa, sillä sijainti keskellä tärkeää mallasohran tuotantoaluetta on ehdoton etu,”, Viking Maltin tuore myyntijohtaja Sanna Kujala sanoo.
Paalutuksia on tehty ja ensimmäiset siilot ovat pystyssä. Mallastamo otetaan käyttöön vuoden 2023 alkupuolella.
"Uuden laitoksen käynnistymistä odotetaan innostuneina, vaikka täältä Vesijärven rannalta onkin hieman haikeaa lähteä”, Kujala miettii.
Niemen alueelle Vesijärven rantaan jää Viking Maltin sisaryhtiön Sensonin mallasuutetuotanto sekä kanadalaisen Lallemandin omistama Suomen Hiiva. Nykyisten viljasiilojen paikalle noussee kerrostaloja järvinäköalalla.
Viking Malt Groupilla on kuusi tuotantolaitosta. Suurin niistä on Etelä-Ruotsin Halmstadtissa. Ruotsissa tuotetaan kaksi kertaa enemmän mallasta kuin Suomessa.
Liettuan, Puolan ja Tanskan tuotantolaitokset ovat Lahden kokoluokkaa. Puolassa on lisäksi pieni, erikoismaltaisiin erikoistunut yksikkö.
Viking Malt Groupin liikevaihto oli viime vuonna noin 250 miljoonaa euroa, josta Suomen yhtiön osuus oli 15 prosenttia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

