ETL: Kauppojen omat Private label -tuotteet aiheuttavat kaupalle kaksoisroolin – takaa paremman aseman brändituotteiden rinnalla
Tuotteita teettävä kauppa voi taata omille tuotteilleen paremman näkyvyyden kuin kilpaileville tuotteille.
Valmistajien merkit ja kaupan omat merkit kisaavat kauppojen hyllyillä samasta hyllytilasta ja näkyvyydestä. Kuvituskuva. Kuva: Ville-Petteri MäättäElintarviketeollisuusliitto ETL uskoo torstaina julkistetun elintarvikemarkkinalain suojaavan markkinoita epäreiluilta kauppatavoilta myös tilanteissa, joissa kaupalla on omien merkkiensä eli niin sanottujen private label -tuotteiden vuoksi kaksoisrooli.
Kaksoisrooli syntyy, kun kauppa kilpailuttaa private label -tuotteidensa valmistuksen. Kauppa on ETL:n mukaan tällöin paitsi ostaja myös teollisuuden kilpailija. Kilpailijana kaupalla on teollisuutta vahvempi asema, koska se voi varmistaa etusijan omille tuotteilleen.
"Kilpailutusjaksojen vuoksi kauppa saa vähintään neljä kuukautta etukäteen tietoonsa brändituotteen yksityiskohtaiset tiedot. Kauppa myös päättää yksin kaikkien tuotteittensa valikoimasta, hinnoista, hyllysijoittelusta sekä myymälän sisäisestä markkinoinnista", kuvaa ETL:n toimitusjohtaja Pia Pohja järjestön tiedotteessa.
Vaikka ylilyöntejä ei tällä hetkellä juuri esiinny, ETL pitää hyvänä uuteen lakiin kirjattuja keinoja puuttua liian yksityiskohtaisten tuotetietojen pyytämiseen.
"Näin vältytään epäreiluilta kauppatavoilta. Keinoja kilpailuun edistämiseen ja kuluttajan edun parantamiseen on kuitenkin etsittävä edelleen."
Samalla ETL muistuttaa, että kaupan omat merkit ovat mahdollistaneet kasvun myös monille niitä valmistaville elintarvikeyrityksille.
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

