
Sokerinvalmistuksesta uusi päällyste soratielle: ”Pahaa sanottavaa ei kentältä ole kuulunut”
Sokerinvalmistuksen sivuvirtana syntyvästä sokerileikkeestä kehitetty biopohjainen sideaine pitää soratietä kuosissaan.
Syyskuussa 2022 kuitupäällyste näyttää sateen jäljiltä tasaiselta, joskin muutama kuoppajono odottaa muokkausta. Suomessa on noin 300 000 kilometriä soratietä. Kuva: Pasi LeppäahoAiemmin vähäiselle hyötykäytölle jääneelle sokerijuurikasleikkeelle on Otaniemen laboratoriossa kehitetty ominaisuus, jonka avulla saadaan sidottua hienoainesta betonissa ja kivimateriaaleissa.
Lahden Kariston alueelle levitettiin massaa vuosi sitten 4 000 neliön koeosuudelle (mt.fi 2.10.). Kaupungin kunnossapitopäällikön Pasi Leppäahon mukaan palaute on ollut melko vähäistä, joskin myönteistä.
”Pintaa on kasteltu kuivana kesäaikana. Pahaa sanottavaa ei kentältä ole kuulunut”, Leppäaho sanoo.
Tieosuudella näkyy muutamia matalahkoja kuoppia sateen jäljiltä, mutta tien yleisilme on varsin tasainen.
Yhdystienä asumisalueelle olevalla koepätkällä on kulkenut myös raskasta liikennettä. Kevyttä lanausmuokkausta osuudelle on tehty, mutta pölyä sitovaa suolausta ei ole tarvinnut tehdä.
Varsinaisista säästöistä kunnossapitoon ei ole vielä tarkkaa tietoa, mutta hoitokäyntejä on osuudella voitu harventaa aiemmasta.
Päällyste voi kokemusten perusteella auttaa tien kunnossapitoa ja liikennöintiä, mutta tällöin myös tien sisäisen runkorakenteen ja kaadon pitää olla kunnossa veden ohjautumiseksi pois tien keskeltä.
”Varmasti lisäselvityksiä vielä tarvitaan esimerkiksi siitä, mikä materiaali on paras tähän. Ehkä riippumatonta tutkimusta vielä tarvitaan.”
Lahden tiepilotissa soratien pintakerrokseen lisättiin biopohjainen lisäaine, jonka tehoa sitoa ja tiivistää tiepintaa sekä lisätä tiepinnan kulutuskestoa testattiin nyt käytännössä ensimmäistä kertaa.
Tämä biopohjainen sideaine valmistetaan sokerituotannon sivuvirrasta, eli elintarviketeollisuudelle tarpeettomasta materiaalista. Sideaineessa itsessään ei ole sokeria jäljellä enää laisinkaan, vaan teho perustuu sivutuotteesta jalostetun mikrokuitusellun ominaisuuteen sitoa kosteutta ja hienoainespartikkeleita toisiinsa.
Lahden koepätkän toteutuksesta on nyt kulunut yli vuosi ja tämän pilotin virallinen seuranta lopetettu, kertoo myyntipäällikkö Susanna Jokiperä Bang & Bonsomer -yhtiöstä.
”Kun pilotti oli viime syksynä valmis, pystyimme havainnoimaan selvästi, että testipätkä suhteessa pilottiin pysyi paremmassa kunnossa eikä vaatinut suolausta, toisin kuin verrokkiosuus”, Jokiperä sanoo.
”Johtopäätöksenä voimme todeta, että tarvitaan vielä lisää projekteja, jotta voidaan varmistaa löydökset ja tulokset.”
Jokiperän mukaan mielenkiinnossa on myös tutkia, mikä on tehokkain tapa sideaineistaa tienpinta.
”Seuraavana ollaankin syksyllä 2022 testaamassa sekoitusjyrsimen käyttöä lisäämään sideaine tiepintaan.”
Pilottihankkeessa olivat mukana Lahden kaupunki, Peab Asfaltti ja suomalaisomisteinen Bang & Bonsomer.
Soratien päällysteessä hyödynnetään sokerinvalmistuksen sivutuotteesta jalostetun mikrokuitusellun ominaisuutta sitoa kosteutta ja hienoainespartikkeleita toisiinsa. Arkistokuva elokuulta 2021. Kuva: Susanna JokiperäArtikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







