Rekkapainojen korotusrasittaa myös yksityisteitä
Vireillä on asetus, jonka mukaan raskaiden ajoneuvojen suurin sallittu kokonaispaino voi nykyisen 60 tonnin sijasta olla 76 tonnia. Muutos hoidetaan muun muassa lisäämällä akselien määrää. Enimmäiskorkeus kasvaa 4,4 metriin eli 0,2 metriä nykyisestä.
Säädöksellä pyritään parantamaan elinkeinoelämän kilpailukykyä alentamalla kuljetuskustannuksia.
Muutoksella arvioidaan olevan myönteinen vaikutus kuljetusten tehostumiseen ja myös ympäristöön. Hyvä ja kannatettava asia.
Ajoneuvojen enimmäispainojen ja -mittojen radikaali nostaminen ei kuitenkaan ole merkityksetön asia yksityisteille. Lukematon on se tiekilometrien ja siltojen määrä, joka ei kestä enentyvän kuorman alla.
Siltojen pitää kantaa ajoneuvon kasvava kokonaismassa. Tierakenteissa akseleiden määrän kasvu lisää kokonaisrasitusta, vaikka yksittäisen akselin aiheuttama kuormitus ei kasvakaan. Varsinkin heikosti kantavilla teillä lisärasitus on suuri.
Korkeuden kasvun takia edessä yksityisteillä on puiden ja oksien raivaustalkoot. Pituuden ja painojen korotusten takia tulee liittymiä parantaa, ettei liikenteen turvallisuus heikkene.
Kuka nämä tie- ja siltaremontit maksaa?
Lisäksi tienpitäjällä on kuljettajan ohella vastuuta, jos tapahtuu vahinkoja. Näin erityisesti silloissa, joiden kuntotilasta useimmilla tiekunnilla ei ole harmainta aavistustakaan. Kuka korvaa, jos jättirekka menee sillasta läpi?
Yksityisteiden parantamisavustuksen tasoa tulee ehdottomasti nostaa 20 miljoonaa euroa vuodessa yksin sen takia, että rekkapainoja nostetaan. Raha pitää suunnata nimenomaan siltojen ja isojen rumpujen korjaamisiin. Muutoin ei suurrekoilla voida mennä heikoille yksityisteille.
Epäilyksettä asia on eri puolilla maata pidettävillä alueellisilla yksityistiepäivillä tiekuntien vastuunkantajien ja teiden käyttäjien yhteinen puheenaihe. Silloin on, ainakin tienpitäjien, syytä kirkastaa tienpitovastuitaan ja valmistautua tarvittaviin toimenpiteisiin.
Yksityistiet ovat niin paljon yleisessä käytössä ja palvelevat niin laajasti koko yhteiskuntaa, että ne ovat yhteinen asiamme.
Jaakko Rahja
toimitusjohtaja
Suomen Tieyhdistys
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
