Elintarviketeollisuus syöksyi ahdinkoon
Tammi–heinäkuussa joka toisen elintarvikeyrityksen kannattavuus ja kotimaan myynti alenivat. Kasvu kotimaanmarkkinoilla on lähes pysähtynyt, selviää Elintarviketeollisuusliiton (ETL) jäsenilleen tekemästä kannattavuuskyselystä.
Kauppojen tulikivenkatkuisen hintakisan ja päivittäistavaramarkkinoiden hiipumisen lisäksi elintarviketeollisuus kärsii tuotantokustannusten kallistumisesta ja tiukasta verotuksesta.
Venäjän asettaman tuontikiellon seuraukset ovat hyvin tiedossa. Rajojen sulkeminen on myös aiheuttanut ylitarjontaa muilla markkinoilla.
Pahin tilanne on lihateollisuudessa, jonka kannattavuus on lähes kriittinen, kertoo johtaja Heli Tammivuori Elintarviketeollisuusliitosta.
Lihateollisuuden liikevaihto ei ole kasvanut kahteen vuoteen, eivätkä muutkaan talouden tunnusluvut ole paljon parempia. Meijeri- tai leipomoteollisuudella ei mene juurikaan paremmin.
Tammivuoren mukaan kaupan taistelu markkinaosuuksista osui elintarviketeollisuuden kannalta pahimpaan mahdolliseen aikaan.
Globaali trendi on, että ihmiset ostavat vähemmän ruokaa. He säästävät, ja ruoka käytetään entistä tarkemmin. Lisäksi kaupassa käydään harvemmin, mutta ostetaan kerralla enemmän.
Niin sanotut halpaketjut Lidl etunenässä ovat osanneet luovia ostoskäyttäymisen muutospaineiden keskellä ja kasvattaneet asiakasmääriään.
”Esimerkiksi Lidl on lisännyt hedelmien ja vihannesten tarjontaa ja perustanut kuluttajien suosimia paistopisteitä jokaiseen myymäläänsä”, Tammivuori huomauttaa.
Markkinaosuustaistelussa isoilla ketjuilla on kaksi vaihtoehtoa: alentaa hintoja tai nostaa oman konseptinsa laatua. S-ketjun on turvautunut ensimmäiseen, Kesko jälkimmäiseen.
Kannattavuuskyselyssä yritykset saivat kertoa arvioitaan kehityksestään koskien tämän vuoden loppua ja ensi vuotta.
45 prosenttia vastaajista arvioi kannattavuuden säilyvän ennallaan. Puolet on sitä mieltä, että kotimaan myynnissä ei tapahdu muutoksia. Vastaava osuus viennin osalta on 60 prosenttia.
70 prosenttia vastaajista ennakoi rahoituksellisen vahvuuden pysyvän ennallaan.
”Muita paremmin kannattavat ja myynnin nousuun saaneet yritykset ovat sopeuttaneet toimintaansa rankasti”, Tammivuori kertoo.
Ne parantavat jatkuvasti tuottavuuttaan, säästävät kuluissa ja kehittävät vientiään. Menestyjät myös uudistavat strategioitaan, satsaavat tuotekehitykseen ja käyttävät rahaa tuotantolaitteisiin.
Maija Ala-Siurua
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
