Linja-autoliitto pelkää paikallisten bussi-vuorojen puolesta
25 000–30 000 bussivuoron sopimukset loppuvat, kun suuri osa maan linja-autoliikenteestä siirtyy vuoden päästä viranomaisten vastuulle. Kaupunkiseutuviranomaisten, kuntien ja elykeskusten tehtävä on suunnitella reitit ja aikataulut sekä kilpailuttaa bussiliikenne.
Linja-autoliiton mukaan viranomaisvalmistelut ovat vielä kesken. Yritykset eivät pysty valmistautumaan kilpailuttamiseen, koska tietoa kalustovaatimuksista ja kilpailukohteista ei ole.
”Nykykalustossa ja varikoissa on iso pääoma kiinni. Jos kalusto ei täytä tilaajan vaatimuksia, sen arvo romahtaa”, toimitusjohtaja Heikki Kääriäinen sanoo.
Liiton mukaan pulassa ovat myös viranomaiset, joiden pitäisi kerralla kilpailuttaa lähes koko bussiliikenne. Suunnitelmien pitäisi olla valmiina jo elokuussa, jotta bussipalvelut voisivat jatkua siirtymäajan päättyessä 1.7.2014.
Bussiliikenteestä vastaavat nyt yritykset, joilla on maan kattavat reittiverkot. Linja-autoliitto pelkää, että viranomaiset ostavat alueellisia kokonaisuuksia, jolloin verkosto pirstaloituu. Sen mukaan riskinä on, että pikkupaikkakuntalaisille tärkeitä vuoroja jää ajamatta.
”Ajamme nyt satojatuhansia kannattamattomia kilometrejä, koska jossain muualla on liikennettä, jonka lipputulot mahdollistavat sen”, Ventoniemi Oy:n toimitusjohtaja Juhani Puro sanoo.
Pääkaupunkiseudun, Turun ja Tampereen ulkopuolella liikenne hoidetaan 80-prosenttisesti lipputuloilla. Kunnat osallistuvat kustannuksiin tukemalla asukkaiden lippumatkustamista ja maksamalla kannattamattomia vuoroja.
Siirtymäajan päätyttyä myös julkisesti tuetuista matkalipuista luovutaan. Liikennevirasto suunnittelee uutta lippu- ja maksujärjestelmää, jota ei Linja-autoliiton mukaan saada käyttöön vielä vuoden päästä.
Liitto vaatii siirtymään vähintään kahden vuoden lisäaikaa. Se haluaisi selvittää mahdollisuutta kelpuuttaa tuetut matkaliput myös jatkossa.
Bussipalveluiden siirtyminen perustuu vuonna 2009 voimaan tulleisiin joukkoliikennelakiin sekä EU:n palvelusopimusasetukseen.
Päivittäin ajettavien 40 000 bussivuoron sopimukset päättyvät porrastetusti vuosina 2014–2019.
KATJA SAHLSTEDT
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
