Lukijalta: Rantaradan kehittäminen jäänyt Länsiradan varjoon – sitä on edistettävä nyt
Meidän tulisi saada sellaisia panostuksia rantaradalle, jotka mahdollistavat työmatkaliikenteen lähijunilla Hangon ja Helsingin välillä, kirjoittaa Henrik Wickström.
Työmatkaliikennettä Hangon ja Helsingin välillä pitää edistää, kirjoittaja korostaa. Kuvassa lähi- ja kaukojuna Siuntion asemalla. Kuva: Markku VuorikariRantaradan eli nykyisen Helsinki–Turku-radan kehittämistä varten on varattu Petteri Orpon hallitusohjelmassa 80 miljoonaa euroa. Näiden rahojen käytöstä tullaan tekemään linjauksia vielä tämän kevään aikana.
On todella tärkeää, että nämä rahat saadaan kohdennettua oikein. Mielestäni tätä 80 miljoonaa euroa ei saisi ainoastaan käyttää radan peruskunnostukseen vaan myös tukemaan junayhteyksien parantamista.
Rantarata on jäänyt jo vuosikymmenten ajan sivuraiteille, kirjaimellisesti. Nykyinen Helsinki–Turku-yhteys on jäänyt eittämättä Länsiradan eli uuden Helsinki–Turku-radan suunnittelun varjoon.
Meidän tulisi saada sellaisia panostuksia rantaradalle, jotka mahdollistavat työmatkaliikenteen lähijunilla Hangon ja Helsingin välillä. Samoin on tärkeää edistää kohtaamispaikan saamista junille Siuntioon. Tämän suunnittelun kiirehtiminen olisi todella tärkeää, jotta voimme osoittaa rantaradan kilpailukyvyn.
On syytä muistaa, että hallitusohjelmassa ei olla luvattu rahoja koko Länsiradan rakentamiseksi. Se jää tuleville hallituksille ja mielestäni tätä hankkeen tulevia osia tulisi tarkkaan arvioida vielä kokonaisuutena. Siksi kilpailukykyisen rantaratavaihtoehdon rakentaminen on äärettömän tärkeää.
Henrik Wickström
Kansanedustaja (r.)
Inkoo
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



