Missä viipyy EU:n ja Suomen eCall-palvelu?
Yksi EU:n yhteisen liikennepolitiikan keskeisistä tavoitteista on liikenneturvallisuuden parantaminen. Liikenneturvallisuutta pyritään parantamaan esimerkiksi ottamalla käyttöön eCall-palvelu.
Palvelu perustuu automaattiseen hätäviestipalveluun, jossa ajoneuvon tietojärjestelmä tekee törmäyksen sattuessa automaattisen hälytyksen hätäkeskukseen.
Hälytyksen kautta pelastuslaitos saa välittömästi tietoonsa kolaripaikan sijainnin, ajoneuvon tyypin sekä onnettomuudessa mukana olleiden henkilöiden lukumäärän.
Jos järjestelmä olisi täysimittaisessa käytössä Euroopassa, sen avulla voitaisiin pelastaa arvion mukaan jopa 2 500 ihmishenkeä vuodessa.
Vaikka järjestelmä saattaa kuulostaa utopistiselta, sen käyttö on jo nyt arkipäivää esimerkiksi Tšekeissä. Myöskään EU:n näkökulmasta kyseessä ei ole aivan uusi asia, sillä sitä on käsitelty jo useamman vuoden ajan.
Suomessa palvelusta hyötyisivät etenkin syrjäseuduilla asuvat, jotka autoilevat harvaanasutuilla ja vähän liikennöidyillä alueilla. Järjestelmän avulla esimerkiksi pimeällä metsätiellä yksinautoilevan kuljettajan ei enää tarvitsisi odottaa tuntikausia apua, vaan onnettomuus tulisi automaattisesti pelastuslaitoksen tietoon.
Koska hätätilanteissa ensimmäiset minuutit ovat kriittisimpiä, järjestelmä vähentäisi liikennekuolemien määrää.
Mitro Repo
Euroopan parlamentin jäsen
S&D-ryhmä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
