
Turha yrittää muotivillityksiä: Suomen itäisimmän kauppapuutarhan asiakkaat arvostavat kukissa perinteitä
Narsissi leikkona ja ruukussa on pääsiäisen ykkönen.
Yrittäjä Juha Rimpiläinen pyrkii pitämään myymälän ovet lähes joka päivä auki, sunnuntaivuorot hän tekee itse. Kuva: Lari LievonenIlomantsilaisen Salakan Puutarha ja Hautauspalvelun myymälä ja kylmiöt hehkuvat pääsiäisen keltaisena narsisseista, tulilatvoista ja begonioista ja raikkaan vihreänä viherkasveista.
Yrittäjä Juha Rimpiläinen sanoo, että trendivärien tai -lajien perään ei kannata aina haikailla, jos yksi tai kaksi asiakasta niitä kyselee.
"Ilomantsissa perinteisyys on kunniassa. Pääsiäisen kukkien väri on ehdottomasti keltainen, ja kesäkukat halutaan punaisina, sinisinä, valkoisina ja vaaleanpunaisina."
Kevät on tärkeä sesongin avaus. Tänä vuonna pääsiäinen on sen verran aikaisessa ja keli niin talvinen, että orvokkeja ei vielä pääse myymään ulos.
Kun ensimmäisten orvokkien myynti on alkanut, odotellaan äitienpäivää ja kesäkuun alussa valmistujaisia kesäkukkasesongin avauksen ohella.
Rimpiläisen vanhemmat ostivat yrityksen vuonna 1978. Myymälässä sidotaan kukkalaitteita ja kimppuja. Kasvihuoneita on kolme ja niissä on pinta-alaa vajaat 3 000 neliötä.
Yrityksen perusti Eino Salakka, joka aloitti toiminnan kessunviljelyllä sotien jälkeen.
Vuosien saatossa yritystoiminta on muuttunut rajusti.
Ensimmäinen iso muutos oli, kun omaa tuotantoa ei enää saanut myydä liikevaihtoverottomasti.
Kun Suomi liittyi Euroopan unioniin, krysanteemin viljely loppui puutarhalla. Reilun kaupan ruusun markkinoille tulo ja energian hinta lopettivat oman ruusunviljelyn.
"Kesäkukat ja joulutähdet viljellään vielä itse", Rimpiläinen kertoo.
Puutarha on auki lähes joka päivä ympäri vuoden. Jos myymälä ei ole auki, itsepalvelumyymälä palvelee.
Itsepalvelumyymälä avattiin vuonna 1986, siellä saa käydä tekemässä ostoksia ja jättää maksun kukista kassalippaaseen.
Suuret kauppaliikkeet ovat ottaneet valikoimiinsa kukat. Kukat ovat kaupoille sisäänheittotuotteita mutta vaikuttavat meidän liiketoimintaan merkittävästi, Rimpiläinen toteaa.
"Hinta on tärkein valintakriteeri isolle osalle asiakkaista. Kaikki eivät välttämättä osaa arvostaa kukkien kukkakaupassa saamaa hoitoa tai myytävien kukkien laatuluokkia."
Vuonna 2013 palveluvalikoimaan tuli hautauspalvelut, ja viime marraskuussa Salakan Puutarha liittyi E-kukka-verkkopalveluun. Asiakkaita yritetään tavoittaa ja palvella kaikin keinoin.
"En osaa tarkalleen sanoa, mitä meille kuuluu viiden vuoden päästä. Yksi kysymysmerkki on esimerkiksi kasvihuoneet, tarvitaanko niitä kaikkia", Rimpiläinen pohtii.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

